Inlines i Stockholm

I västra delarna, där jag bor, finns fina cykelbanor ända från Alvik till Lövsta. Från Brommaplan kan du på fina cykelbanor åka ut på Ekerö.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Södermalm

Runt Södermalm är det också bra att åka inlines. Både Stadsgårdskajan och Södermälarstrand har bra cykelbanor med fin asfalt. Norra Hammarbyhamnen är fint, men det är plattor så det är lite jobbigt att åka. För att sluta cirkeln så brukar jag åka tvärs över södermalm in genom tantolunden på cykelbanan mellan husen, förbi Södra Station och sedan Katarina Bangatan hem till Vintertullen igen. Denna runda tycker jag är mycket bra!

// Johan

Riddarfjärden runt

Om man vill hålla sig till Söder Mälarstrand kan jag rekommendera turen runt riddarsfjärden. Dvs Söder Mälarstrand-Västerbron-runda Rålambhovsparken-Norr Mälarstrand-under Centralbron-Gamla Stan-Slussen.
Cykelbanor hela vägen med ny fin asfalt.
Känner man för att åka i ramp så kan man göra en avstickare till rampen i Rålis.

Längd cirka 7-8 km.
Jag anser att den turen är finast på kvällen/natten då det är mörkt ute. Det blir en fin utsikt ifrån Västerbron.

/Linus

Cykelvägar i Storstockholm

Det finns en bra bok som heter Cykelvägar i Storstockholm som beskriver alla cykelvägar i storstockholm (därav titeln). Kartorna beskriver vilken typ av cykelbana det är, t ex enkeltriktad cykelbana, cykelbana med mötande trafik, cykelbana/gångväg, cykelbana som del av bilväg etc etc.. Denna bok borde även fungera bra för att hitta inlinesvägar.

// Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips