Inför ett cykelköp

Hej!
Jag ska snart köpa en cykel och inte är så jätte haj på cyklar. Det står just nu mellan två stycken. Det jag skulle vilja ha hjälp med är att om någon kan säga vilken av cyklarna är mest prisvärd eller om det finns några andra cyklar i samma prisklass. Cyklarna jag står mellan just nu är nishiki xc5 och scott sportster p45.

//Mattias
 
Om vi bortser från att jag själv just köpt en Nishiki (SRI Carbon -07, jösses vilken hoj!) så skulle jag ändå förorda just Nishikin över Scotten. Anledningen är den i mitt tycke bättre utväxlingen, 48/38/28 fram och 12-32 bak framför Scottens 48/36/26 ram och 11-30 bak. 11-30 känns lite för "rejsigt" för min smak när det gäller en sådan hybrid, jag skulle prioritera fler växlar i mellanregistret ("pendla-till-jobbet-växlar") framför hög toppfart. Skillnaden är dock såpass liten att du inte nödvändigtvis märker av den. Båda cyklarna förefaller vara utrustade med komponenter av god härkomst.

Bästa rådet är ju att provcykla ordentligt och låta kroppen själv bestämma vilken cykel du trivs bäst med. Till exempel kan växelreglage upplevas ganska olika. Cyklarna ser lika ut på pappret men kan ändå kännas väldigt olika. Lycka till!
/RJ
 
Hur har det gått?

Har du köpt någon av cyklarna än, sitter nämligen i exakt samma sits med exakt samma cyklar, ville bara se om du hade blivit nöjd??
 
Köpte en xc7a i höstas, och kan säga att jag är grymt nöjd med den. vet inte exakt vad som skiljer i spec från xc5an. men xc7an e iaf en grymt skön hoj.
 
Har du köpt någon av cyklarna än, sitter nämligen i exakt samma sits med exakt samma cyklar, ville bara se om du hade blivit nöjd??

Jag har ej köpt någon av cyklarna än. Detta beror på att jag ej haft möjlighet att testa dem än :( Men jag kan ta och skriva här när jag testat dem.

// Mattias
 
kanon

låter jättebra har ingen större brådska att köpa cykeljust nu, det är så mycket annat som ska inhandlas först.
 
Har cyklat en hel del och mitt tips är att du inte ser i plånboken utan vad kännslan säger gällande typ av cykel.
Såg i plånboken och gick på utseende när jag köpte min första downhill hoj och blev mycket besviken på den redan efter någon vecka.
kolla in på www.happymtb.org för fler tips gällande allt som berör cykling.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.