Träningstips inför långlopp?

Jag har tänkt att hoja något/några av långloppen i sommar (långloppscupen). Mest för att ha något att träna mot.

Tänkte bara slänga ut en fråga och se om någon har några bra träningstips.

Handlar det bara om att få x antal mil i benen innan det är dags, eller borde jag tänka på något annat?

Nu cyklar jag fram och tillbaka till jobbet (2 mil enkel väg) och går/springer i slalombacke med ryggsäck (för att det ska bli lite jobbigare) några dagar i veckan.

Några fler förslag?
 
Långa distanser

Det som ger mig mest inför långa lopp är att köra långa distanser på träning.
Skogsträning är också viktig. Om du inte tränar teknik kommer folk som har sämre kondis än du att köra om dig i skogen.

(Fast när det är tävling brukar jag vara på banan nästan dubbelt så länge som segraren, så värdet av mina träningsråd kanske kan diskuteras...)
[Ändrat av GunnarH 2003-01-27 kl 21:43]
 
Gör som proffsen

Proffsen tränar ca 80% landsväg och grusväg och ca 20 % teknisk stig. Tyvärr så är dom flesta långloppen 3/4 grusväg. Därför kan en vinnare ta en 12 milare på på kort tid. Jag rekommenderar att du tar 80% grusväg och 20% svår teknisk terräng, då jag har sätt att allt för många cyklister banga ur när det kommer rotsystem och lite sten. Lär dig också att hantera cykeln i hög fart nerför en grusbacke. Jag cyklade Finnmarken senast och jag älskar fart. det fanns några underbara nedförsbackar, jag cyklade nog om ca 200 personer vid varje backe. Många var så osäkra på det lösa underlaget och när det går för fort, så många låg på bromsen hela backen ner.

Jag är inte en snabb cyklist snittar väl mellan 6-15 km/timmen i svår terräng men har en mycket god teknik. Jag cyklar bara tekniska och svåra stigar, och det har varit gott för min utveckling. Jag märkte på FMT att många hade glömt bort vikten av en gott teknik. Jag körde om många så fort det det blev en nedförsbacke, svår teknisk sektion eller drops.

Tyvärr avbrott jag efter 6 mil pga kramp som jag fick efter 3 mil.

/Paul
 
Tid i sadeln

Sadeltid är i mitt tycke det viktigaste.
Se till att du vant din kropp att sitta på cykeln den tid det kommer ta dig att cykla loppet.
Uppskattar du att det kommer ta dig 6 timmar att cykla FMT (till exempel) så bör du ha ett par cykelturer i samma tidsspann i kroppen innan loppet. Du bör avverka samma antal mil som långloppet är på den tiden.

Generell konditionsträning, intervallträning och tidsträning är bra saker att grunda med och något som jag tror/tycker är viktigare än teknikträning..

Längre eller kortare del av loppet kommer gå på stig (beroende på vilket lopp du cyklar) och där kommer det visa sig om du har tränat tillräckligt på teknik. Har du bra grundkondition och grundläggande cykelteknik så kommer inte stigbitarna på banan att vara så utslagsgivande.
Däremot så tycker jag inte att man behöver fokusera så himla mycket på teknikträning inför långlopp.

Det är oerhört viktigt att du lär känna din kropp (pulsklocka är ett bra hjälpmedel, men inte nödvändigt) så du vet vilken belastning du kan ligga på utan att spränga dig själv.

Starten på de flesta mtb lopp är en uppvisning i grupp-psykos där alla vill iväg så fort och snabbt det bara går, oavsett vad man själv och cykeln tål. Träna på att hålla din egen takt, där du vet att du tar ut dig utan att spränga dig, trots att folk kör om en. Det är svårare än man tror. Det är oerhört lätt att ryckas med och ligga lite för högt i energiuttaget i början. Det straffar sig ofelbart senare.

För att sammanfatta:
Mycket konditions, intervall och tids/sträcka träning. Varva det med lite skogskörning, så att du inte blir uttråkad, så kommer du vara bra förberedd.

/Mattias
 
pjurka; sa:
Tänkte bara slänga ut en fråga och se om någon har några bra träningstips.

Handlar det bara om att få x antal mil i benen innan det är dags, eller borde jag tänka på något annat?

Nu cyklar jag fram och tillbaka till jobbet (2 mil enkel väg) och går/springer i slalombacke med ryggsäck (för att det ska bli lite jobbigare) några dagar i veckan.

Några fler förslag?

Kontinuitet i cyklingen är ju bra. Så där får du ju en grund med cyklingen till jobbet.

Du ska nog tänka lite på kvalitet och inte "bara" mil.
Man brukar ju säga att det är timmar i sadeln & intensitet som avgör formen. Fundera oxå på dina "svagheter" och förbättra dem, så höjer du din nivå.

Varva lugna längre pass typ 4-6 mil. Med korta mer intensiva. Skog är ju bra brukar bli "naturliga" intervaller.

Beror ju givetvis på målsättning oxå, komma runt vs köra på xx timmar.
När det gäller längden på pass har jag aldrig kört den sträckan det gäller för ett lopp innan.
Däremot rätt många 5 mils pass. Finns någon regel som säger att man klarar 3 ggr, sin "vanliga" runda. Och det har nog stämt för mig.

Om man ska uttrycka sig i mil så bör man nog ha minimum ca 50 mil i benen inför ett 7 mils lopp och helst bortåt 100 om det handlar om runt 11-12 mil. Går ju med mindre givetvis, beroende på målsättning som sagt...

/Anders
 
Finns en fördel

angr; sa:
Beror ju givetvis på målsättning oxå, komma runt vs köra på xx timmar.
När det gäller längden på pass har jag aldrig kört den sträckan det gäller för ett lopp innan.
Däremot rätt många 5 mils pass. Finns någon regel som säger att man klarar 3 ggr, sin "vanliga" runda. Och det har nog stämt för mig.

Om man ska uttrycka sig i mil så bör man nog ha minimum ca 50 mil i benen inför ett 7 mils lopp och helst bortåt 100 om det handlar om runt 11-12 mil. Går ju med mindre givetvis, beroende på målsättning som sagt...

/Anders

Håller med dig Anders, men det finns en stor fördel med att köra samma längd i tid som loppet är. Fördelen man får är att man vet hur kroppen reagerar när man tar ut stora mängder energi. Då vet man bättre hur hårt man kan gå ut, vilket tempo man kan hålla och om man kan toppa lite hårdare en period för att ta det lugnare senare etc.

En annan sak som jag läste är att som man cyklar när man tränar cyklar man när man tävlar. Ligger du och fiskör när du tränar och låter bli att pressa dig själv så kommer du ha eorhört svårt att pressa dig på tävling. Pressar man sig någon gång nu och då på träning så är det mycket enklare och dessutom troligare att man pressar sig vid tävling. Kan vara något att tänka på.

/Mattias
 
Träning

Hitta en cykelklubb på orten där du bor så hjälper dom till med den träning du behöver, alltid roligare att träna till sammans. Har du säkert möjlighet att få en klubbtröja till bra pris.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.