Idéer sökes: AirBnB för gear

Hej alla,

Jag är en multisportare som samlat på mig ett stort antal prylar genom åren (cyklar, hjul, kajak, våtdräkter, cykelväskor, längskidor etc. etc.) och inser att jag har ett stort värde av schyssta saker på min vind (tänker inte ge ut adressen :)). Dessutom inser jag att jag har köpt ett antal ganska dyra saker som jag bara använt någon gång för en tävling.

Då jag är entreprenöriell så har jag fått för mig att det borde gå att hyra ut dessa prylar till andra - och samtidigt kunna hyra gear jag inte behöver så ofta av er andra. Har ni liknande behov? Har ni idéer och tankar om vad man skulle vilja hyra/ hyra ut? Är det någon som skulle vilja vara med och utforma en sådan här tjänst?

Min målsättning är att skapa tillgång till ett aktivare liv för alla - inte bara de som har råd att köpa dyra saker - då det är det bästa jag vet.

Hör gärna av er med tips och idéer!!

/ Christian
 
Låter som ett toppenbra förslag!

Även jag har prylar som används mindre flitigt som man gärna lånar/hyr ut samtidigt som vissa saker tar emot att köpa då man på förhand vet att de bara används några gånger, eller när man lurar med någon kompis som saknar prylar.

Bäst är nog att hålla det så enkelt som möjligt. En bra hemsida med möjlighet att söka efter både pryl och ort är nog ett minimum krav om det ska växa sig större än en stad. Sen är det nog bra att stötta både uthyrare och hyrestagare med enkla hyresavtal så att det inte blir kaos när något går sönder eller kommer bort.

Exempelvis är det rimligt att man lämnar deposition motsvarande värdet på prylen som återfås när den lämnas tillbaka. Men mycket annat behöver klargöras så som hur skick ska dokumenteras, hur förseningar ska debiteras, plats för upphämtning/avlämning etc.

Eftersom jag till vardags arbetar med konsumentlagstiftning och avtalsvillkor kan jag kanske hjälpa till lite med det (är dock inte jurist). Kan också vara lämpligt med en "Moderator" att vända sig till om det dyker upp en tvist mellan hyrestagare/givare, det kan aldrig bli ett krav på att följa vad den/de säger men det går att skapa en rådgivande funktion på hur en tvist borde lösas.

Kanske är det ett initiativ Utsidan borde skapa/stötta? Det är ju helt rätt målgrupp även om det kanske gnager lite på sponsorernas möjligheter att sälja nytt :)

/Gustav
 

clindh

Forumvärd
Det låter som en klart intressant idé, och något vi gärna är med och stöttar.

Jag har just suttit och fixat till lite saker i vår produkt/företag/recensionsbank vi kallar Friluftsguiden.

Idag kan man indikera att man har vissa prylar med en knapp "Lägg till i min utrustning". Så det går alltså, om folk använder det där, redan nu se vilka andra som har en viss produkt. Här skulle man då kunna haka på information om att produkten finns för lån/uthyrning etc. Så med mycket enkla medel får man en enkel variant där man får sköta lånet själva.

Nästa steg vore då en mer strukturerad form av uthyrning, där det finns en mellanhand som sköter bokning, betalning etc. Om man tror man skall tjäna en bra slant mellan på det där får man nog göra en rejäl kalkyl först. Det finns en startup som försöker få till detta för gräsklippare mm - som finns i ens närhet: http://grannsaker.se
 
Tack för kommentarer och bra input!

Jag tror också att det är viktigt med säkerhet - jag hade tänkt att försöka få till även en försäkring, ett review-system och lite annan info som gör att uthyraren litar på den som ska hyra. Jag ska även lägga till deposition.

Vad tror ni är viktigast för den som ska hyra?

/ C
 

clindh

Forumvärd
(Enligt forumreglerna får du inte använda Utsidans forum för egen vinning, såsom enkäter, reklam för egen sajt etc så vi kan väl diskutera det som en Utsidan-funktion ;) Jag har flyttat denna diskussion till Utsidan-forumet).
 
Det finns en (om jag förstått det rätt) relativt nystartad hemsida för just detta ändamålet, privat uthyrning av actionsportssaker. https://www.yooowe.com/ den enda nackdelen jag hittat är att det ganska enkelt går att spåra exakt adress via kartan då man använder för- och efternamn som användarnamn...
 
Tack för input Johan!

De har väldigt mycket fokus på surf och är ännu ganska små. Jag hoppas på att exv kunna få med andra sporter som jag också gillar såsom cykling, längd, vildmark (tält etc), paddling, fiske, skridsko etc.. Jag vet att Spinlister har fått till cyklar i USA men har ingen större anvädnarbas utanför.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...