I brist på e89 crown...

Hejsan.
Efter att hon hyrt lite olika modeller av turskidor har hustrun blivit förtjust i Fisher e89 crown xtralite.
Det finns ett litet aber med detta. Den modellen tillverkas inte längre och verkar slutsåld i alla webshoppar sedan länge.
Så, kan någon tipsa om vilken skida som ligger närmast i egenskaper?

Användingsområdet: Transportåkning i preparerade spår. Snäll turåkning i eller nära leder. Med andra ord, skidor som ger lite bättre kontroll än längdskidorna i vältade, skoterskörda spår, går ned i de maskinkörda spåren, bär hyfsat utanför leden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fischer har döpt om sina skidor. De är del av serien som heter Transnordic nu. Hittade detta när jag letade efter E99.

E99 -> Transnordic 66
E89 -> Transnordic 59
E109 -> Transnordic 82

Verkar inte som att Transnordic 59 finns som Crown.

Här skrivs det lite om den här förändringen: https://www.telemark-pyrenees.com/fischer-nordic-touring-2022-skis

Nä precis. Crownvarianten finns inte längre och det är någon sådan vi är ute efter.

Jag har själv ett par E89 crown som jag är mkt nöjd med. Jag åker med dem i skoterspår och dragna spår. Perfekta för vårvinterföre när det är kallgrader på fm och blida på em. Rossignol verkar ha en variant som kan fungera på motsvarande sätt. Kan vara värt att kolla upp.

UNISEX NORDIC BACKCOUNTRY SKIS BC 65 POSITRACK

Sport Conrad har de just nu till bra pris

Jag har själv ett par E89 crown som jag är mkt nöjd med. Jag åker med dem i skoterspår och dragna spår. Perfekta för vårvinterföre när det är kallgrader på fm och blida på em. Rossignol verkar ha en variant som kan fungera på motsvarande sätt. Kan vara värt att kolla upp.

UNISEX NORDIC BACKCOUNTRY SKIS BC 65 POSITRACK

Sport Conrad har de just nu till bra pris

Tack för tipset. De verkar ju ha avsevärt styvare spann än e89. Vad nu det innebär i verkligheten...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips