Hyra utrustning för att klättra

Hej!

Jag har nyligen flyttat hem till Sverige och har ingen klättrings utrustning men vill fortsätta klättra. Och har tittat på alternativ för att hyra utrustning, från vad jag har förstått så hyr inte klubbar/klättringcenter/butiker ut utrustning som rep, sele, skor etc pga. det säkerhets ansvar som medföljer. Men träffade nyligen på andra klättrare som gärna lånar ut sin utrustning mot en penning. Är det säkert att använda tror ni? Skulle ni använda utrustning från andra klättrare som ni inte känner men verkar kunniga och pålitliga?

Skulle uppskatta synpunkter!

Hej
Jag såg att du lagt samma fråga på facebook också, men jag svarar här.

Jag kan låna av, och låna ut till klättrare som jag känner väl, men bara till/från dom.

Om jag skulle låna eller hyra ut utrustning till dig skulle vi ju båda vara osäkra på vad den varit med om när vi inte sett det. (För hur vet DU hur JAG handskats med prylarna? Och om jag nu lånat ut till dig, vilka fler har jag lånat ut till och hur har de tagit hand om sakerna?)

Klubbar brukar ibland ha en del uthyrningsutrustning, men då främst för kurser och klubbevenemang.

Vad jag (och de flesta andra klättrare jag känner) däremot INTE har problem med är att låna ut prylar till en klätterpartner, välbekant eller tillfällig. Du får hemskt gärna använda mitt rep, mina karbiner och säkringar etc om du klättrar med mig!

Sele och skor är förstås knepigare eftersom det hänger på passform så de kanske du måste köpa egna, men de pengarna sparar du rätt snart igen jämfört med att hyra i hallarna.

Så leta inte hyrutrustning, leta klätterkompisar så löser det sig!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips