Hur välja kikare

köp ett tubkikarpaket

Jag köpte ett paket hos chargeit.se dom har ett mycket bra utbud av vattentäta kikare och paket lösningar

Hej
Jag har önskat mig en kikare av mina föräldrar och de har krävt en nogrannare önskan än så.
Varken jag eller de kan så mycket om kikare så jag vänder mig därför till er.

Mina önskemål kring kikaren
* Handkikare som kan följa med överallt
* Relativt lätt
* Användbar för att kika på fåglar även utan fullt dagsljus
* Gärna någolunda vattentät

Jag kommer att använda kikaren i fjällen, på havet, längs vägen och gärna varje dag. På väg till plugget passerar jag ofta lite större fåglar som jag skulle vilja kika lite närmre på.

Vad ska jag titta efter när jag väljer? Vad skiljer olika kikare åt, förstoring samt ljusstyrka? Vilken prisklass bör jag lägga mig i?

Per

Minikikare är det ju flera som har förespråkat.
Jag vet inte varför, men jag har fått för mig att minikikare oftast har sämre kvalité...Men så borde det ju inte vara. Flera talar ju gott om dessa och den uppenbara fördelen är storlek och vikt. Finns nackdelar eller fler fördelar?

Finns det kikare i samma gamla prisklass (1500-2500) eller vad får man ge för en minikikare. Tips på bra modeller (som inte är svindyra)?

Per

Jag äger två stycken:

Svenska försvarets 6x30B av Zeiss
En som redan påtalats och som är mycket trevlig, vikten är nån stans mellan 600-700 gram (snabb oprecis vägning)

Svensa försvarets 6x30 monokularkikare av Hensoldt
en trevlig lite kokare med vad jag kan avgöra samma höga optiska kvalitet som den förstnämnda, vikten ligger så ca 100-200 gram.

Skilnaden på dessa är att den övre är gummiklädd och mycket tyngre medans man får två gluggar att kika i, den andra ger mig samma ljustyrka och klara skarpa bild men bara för ena ögat. Vissa upplever detta som enormt störande och andra har inte problem alls med det, testa ett gäng monokularer också om du är intreserad av att spara vikt utan att tumma på kvaliteten. Tyvärr finns det inte alls lika många på marknaden så man kanske får söka lite mer dock.

Lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vill du bära på en tub satsa på en 80mm!
//J

Det var ju storleken/vikten, och jag vill kunna hålla den i handen, utan att det darrar för mycket. 50mm räcker om det är en hyfsat ljus ute enligt mina krav.

Gå till clas ohlson sida och titta så förstår du vad jag menar!

En som vill klara sig utan stativet...

go strong helper

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips