Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven

Hej Jag har hittat en Inka kanadensare på skroten som jag köpte för metall värdet, tänkte kolla om barnen var intresserade av att paddla lite i ån här hemma.
när jag köpte kanadensaren så var det några tydliga hål i skrovet som jag jagat med glasfiber spackel. dom hålen är numera täta.
mitt nuvarande problem ar att det sipprar in vatten i den längsgående listen över kölen på kanadensaren, hur tätar man sånt?
Tacksam för enkla tips och det behöver inte vara snyggt för nått pucko har målat hela kanadensaren röd!

Svetsa

Vet inte hur det området ser ut

Kanske svetsa, numera inte så svårt,lite specialsvets, gasen, men dom som håller på med bilar brukar ha grejor för alusvetsning, de flesta verkstäder också -

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Marintätning

Testa med att lägga en sträng marintätning på var sida om kölen på både in och utsida. Borde funka ett tag i alla fall och det är enkelt och billigt. Svetsa är naturligtvis det riktigt rätta sättet men är kanske lite mer komplicerat.

Är det en kanadensare med nitad köl (alltså en remsa som ligger utanpå eller inuti med runda knölar eller märken längs med hela remsan) så är det inte lönt att försöka svetsa. Mellan skrovplåtarna och kölremsan ligger nämligen ett gummiband som ställer till det vid svetsning. Då är det tätning med någon lämplig tätningsmassa som gäller. Sikaflex, marintätning eller vad du nu kommer över.

Är kanadensaren svetsad eller om sprickan är mitt ute på en plåt så är det enklast att laga sprickor med TIG-svetsning. Det krävs en AC tig för att lyckas med detta på ett bra vis. Gå till en riktig svetsfirma som vet vad de sysslar med. Om det är en svetsbar spricka så ska du absolut inte ha på någon sika/silikon/marintätning eller annan smet. Tätningsmassan är nästan hopplös att få bort och sabbar svetsresultatet om man inte lägger en massa tid på rengöring.

Varför inte skicka ett mejl till Incas och fråga hur man tätar? Tillverkarna är ofta hjälpsamma med sådant.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips