Hur svårt är det att nå toppen ?

Hur svårt är det att nå toppen av Kebnekaise ?
Behöver man någon särskild utrustning utöver sedvanlig fjällpackning ?

Krävs det särskild erfarenhet ? Jag har vandrat i Jotunheimen ett flertal gånger.
 
Beror på..

Lättaste vägen är en lång promenad över ett par rejäla stenhögar. Sedan kan man göra det svårare om man vill ;-)

Letar du lite bland gamla inlägg här efter "Kebnekaise", "Västra leden" och "Östra leden" hittar du säkert en massa information.
 
Svårigheten varierar med årstid o väderlek

MartinH; sa:
Hur svårt är det att nå toppen av Kebnekaise ?
Behöver man någon särskild utrustning utöver sedvanlig fjällpackning ?

Krävs det särskild erfarenhet ? Jag har vandrat i Jotunheimen ett flertal gånger.

Svårigheterna är varierande och betingas av många faktorer, främst årstid o väder o om leden är gådd. En högsommar dag med stabilt fint väder leder en vältrampad stig hela vägen till toppen och bestigningen är mkt lätt o snabb via östra leden. Utöver karta o kompass (!) o skor som tål några timmar i snö o en chockladkaka behövs ingen särskild utrustning. Det är bara att kila upp.

Å andra sidan andra årstider kan keb vara krävande, särskilt för första-ascentionister (alltså för den som bryter stig genom snön). Vi gick en gång från Tarfalla vid midsommar via Halspasset o nordtoppen och det var mkt jobbigt att bitvis sparka sig fram i en meter tung djup snö.

När det gäller krav på erfarenhet skulle jag säga, att vid goda förhållanden, typ en vacker juli el augustidag, så räcker det med bra kondition.

När förhållandena är mindre goda p g a moln, årstid, väder o vind, etc, bör man inte ge sig ut ensam på Keb. Erfarenhet är naturligtvis en fördel.

Är man osäker tror jag det finns en topptur med förare som utgår från fjällstationen. Den går dock mkt långsamt ibland. Första gången jag var på Keb startade jag strax efter den, tänkte att jag skulle tassa efter, eftersom jag gick ensam och var osäker på vägen. Efter en kvart tog de dock rast vid en bäck, så jag fortsatte på egen hand upp på Keb, och tillbaka, och mötte dem igen vid insteget till Björlings glaciär på vägen ned, då det fina vädret var på väg att försvinna. Kanske hade de ngn väldigt klen med sig?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Barsmält?

Hej!

I somras var, om jag inte minns helt fel, toppen mer eller mindre "stängd" för vanliga bestigare, under en period. Dvs för folk som inte hade stegjärn. Det berodde på att den varma sommaren gjort toppglaciären helt barsmält från snö och alltså bestod av ren is.

Mvh Bert
 
Topp ej stängd!

Toppen på Kebnekaise var inte stängd i somras. Den kan aldrig stängas. Vem som helst får gå upp på toppen när som helst. Däremot var den svårare och osäkrare att gå upp på eftersom den var barsmält. Detta medförde att guiderna avrådde vissa att gå upp på själva toppen pga bristfällig utrustning. Men de förbjöd aldrig någon att gå upp.
För att göra sitt toppförsök säkert bör man för den aktuella tiden ta reda på vilka slags förhållanden det råder. Lämpligt är att rådfråga guiderna under säsong på kebnekasie fjällstation.

Mathias Björin
 
Rep kanske man alltid borde ha

Även om själva spetsen är isig så kan man ju gå upp hela vägen utom de sista 2 meterna.
När vi var där senast (sommaren 2000) sade de flesta vi mötte på vägen upp att toppen var för isig att ta sig upp på utan utrustning, men det gick bra för oss ändå. Men det var inte direkt säkert.

Mer här: http://www.nordesjo.com/uteplatsen/ramar.htm

Egentligen borde man kanske ha rep och yxa oavsett hur spetsen ser ut. Samtidigt är det ju inte alla som vill/vågar ta sig upp på själva toppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
Totteman Svårt i spenaten i Sarek? Fjällvandring 20
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Mårmapasset - hur svårt Fjällvandring 10
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
stoveman Är det försent å nå Kebenekise Fjällvandring 16
perra_pop Vandring Joutenheimen nå´t för medelmåtta Fjällvandring 7
petratetra Nå.... vad tycks? Norgeresan planerad! Fjällvandring 2
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Curt V Äldst på toppen Fjällvandring 2
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
pergit Snö på toppen Fjällvandring 1
carbide Toppen på Keb? Fjällvandring 6
hakpet Bucht-toppen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.