Det är det här som gör det så svårt.

Det tråkigaste med hösten är att aktiviteten här på fjällvandringsforumet dalar. Några månader framåt kommer inläggen att vara få, jämfört med hur det brukar vara under vår och sommar.

En av de vanligare frågorna som ställs är "Vad är det för väder i fjällen i augusti?", eller september, eller juli osv.

Det är också den svåraste frågan att svara på. Vädret i fjällen är omväxlande. Det är väl egentligen det enda man kan säga.

Kanske vore det bäst att vandra nu - i oktober!

Nikkaluokta rapporterade sol och + 16,3 grader igår.

Jag har varit där många gånger. I juni, i juli, i augusti och i september. Och lätt är att räkna hur många gånger det varit 16,3 grader, eller mer. Det är ett fåtal!

Visst har det tills för 10-15 år sedan funnits något slags normalväder, även i fjällen. Då kunde man säga att senare hälften av augusti var en period med stadigt och bra väder. Att första ordentliga snön kom i oktober, senast. Och att den s.k. fjällfloden satte igång i början av juli.

Men nuförtiden kan man inte det. För det är ingenting som verkar stämma längre.

Och att svara på frågan "vad är det för väder i...." blir svårare än någonsin.
 
Utan att ha så lång erfarenhet av ämnet som trådskaparen, så förstår jag att problemet med höstfjällen inte är att det kan finnas bra väder, utan att det också kan bli riktigt fulväder. Under sommarmånaderna (-veckorna...) kan man förvisso drabbas av regn, storm, nollgradigt och ibland snöfall, men oftast gäller detta högre trakter. Under försommaren och hösten kryper snön ned på lägre höjd, temperaturen sjunker och det kan bli nästan ofarbart med skor på fötterna (därav den eviga ambivalensen mellan skidor och skor). Därför kan man pricka in några gyllene dagar på hösten, men risken finns också att hela turen spolieras av kapitalt skitväder (som ibland kan vara riktigt farligt).

Av denna anledning håller jag mig i bär- och svampskogen under hösten. Och i fjällvandringsforumet :)
 
Men nu när vi inte längre får skryta om hur tunga ryggsäckar vi har är väl det oförutsägbara vädret vad som återstår av fjällvandringens tuffhet - det som är lite mer krävande än att basta i Sylarnas fjällstation? :)
 
Icke. Det tuffaste är att inte ha någon packning, jag tror att det kallas UL. Har inte detta nyligen diskuterats i någon tråd?

Ursäkta urspårningen. Det kanske finns tider på året då vi förklemade stadsbor gör bäst i att undvika fjällen?

(Nordesjö: kan du svara på mitt inlägg i Sacci FJS-tråden?)
[Ändrat av Strykarräven 2005-10-12 kl 12:46]
 
nidob49; sa:
Kanske vore det bäst att vandra nu - i oktober!

Är det för lite status att vandra skogs- och låglandsleder för "fjällnördarna"? De erbjuder ju många gånger vackra vyer och ensamhet samt ett stadigare väder längre in på hösten än vad fjällen gör.

Själv ägnar jag mig mer åt lederna hemikring men det beror mest på bekvämlighet, att det är så lätt att komma ut ofta. Fjällvandring kräver ju lite mer planering och en längre ledighet.

/Anna
 
Höga Kusten; sa:
nidob49; sa:
Kanske vore det bäst att vandra nu - i oktober!

Är det för lite status att vandra skogs- och låglandsleder för "fjällnördarna"? De erbjuder ju många gånger vackra vyer och ensamhet samt ett stadigare väder längre in på hösten än vad fjällen gör.

Själv ägnar jag mig mer åt lederna hemikring men det beror mest på bekvämlighet, att det är så lätt att komma ut ofta. Fjällvandring kräver ju lite mer planering och en längre ledighet.

/Anna

Vandring är kul, vartsomhelst, närsomhelst. Det finns ingen status i det. Inte för mig i alla fall.

Men här på fjällvandringsforumet "pratar" jag fjällvandring.

Har tänkt på att gå höga kusten någon gång också, men det kräver också lite planering, när man inte bor där.

Muddus är ett annat fint område, som jag gärna besöker. Skogs- och myrland.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeremiah Johnson Sånt här gör mig skogstokig Fjällvandring 21
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
Patriksg Hur gör ni? Fjällvandring 16
Joakim Ambrosson Saknar fjällen.. gör inte ni? Fjällvandring 25
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
sachsaren Kondensvatten i tält, vad gör ni? Fjällvandring 21
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
larot så lycklig!! Fjällvandring 24
nidob49 Så här ser det ut idag Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
sjuttis Sarek, kan vi gå så här? Fjällvandring 2
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
Totteman Svårt i spenaten i Sarek? Fjällvandring 20
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Mårmapasset - hur svårt Fjällvandring 10
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
MartinH Hur svårt är det att nå toppen ? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.