Nå.... vad tycks? Norgeresan planerad!

Så ÄNTLIGEN var årets fjällvandring i princip planerad! Ruttförslag är framtaget, meny bestämd, excelfilen med packlistan uppdaterad och mailad för uppdelning.

Vi (tre tjejer som vandrat tillsammans många gånger)kom fram till att vi troligtvis kommer att vandra i Norge fler gånger och att det då kan vara roligt att börja med något lite typiskt. Bl a för att det är annorlunda mot alla våra Sverigevandringar. Så det blir Jotunheimen - utgångspunkt Gjendesheim.

Vi är SÅ tacksamma för alla tips vi fått här på Utsidan! Vi kommer dock inte göra som en norrman hade gjort - gå både Galdhöpiggen och Glittertind på samma dag... Däremot tänker vi, om vädret tillåter, kliva upp på nån av dem. Har mailat Spiterstulen angående guidade toppturer på "piggen" (vi har noll glaciärvana).

Annars blir det vandring i en cirkel, motsols. Upp mot Glitterheim och vidare mot Spiterstulen. Antingen bestigning av Glittertind eller vidare färd mot Galdhöpiggen, med vilodag emellan. Sen Uradalen, Storådalen, eventuellt en avstickare upp i Memurudalen och som avslutning Besseggen tillbaka till Gjendesheim. Skulle tro att det är en ganska klassisk runda.

Vi kommer att bo i tält. Vandringen är planerad till 7,5 dagar.Två dagssträckor blir ca 17-18 km, en blir 15 och resten ligger bara runt 10 eller under. Skönt! Någon dag blir nog vilodag.

Resan till och från Gjendesheim utförs med bil och då blir det en tältnatt nånstans i de svenska skogarna på vägen upp.

Vad tror ni som varit där? Nånstans det är svårt att hitta tältplats? Vi slipper gärna nätter i stugor.

Efter den lååånga lättviktsdiskussionen var det inte undra på att man satt och kliade sig i huvet en extra gång över packlistan. Men jag tror att jag skriver mer om det under rätt tråd...

/Petra
 
petratetra; sa:
Har mailat Spiterstulen angående guidade toppturer på "piggen" (vi har noll glaciärvana).

Hejsan, man behöver inte gå över någon glaciär när man startar från Spiterstulen. Fast om du vill går det bra. När jag besteg Galdhöpiggen var det många som valde att gå över glaciären. Bestigningen av Galdhöpiggen skulle jag kategorisera som lättare att bestiga än Kebnekaise. Bestigningen av Glittertind var lite jobbigare, i.a.f. om man startar från Spiterstulen. Jag startade från Glitterheim och då var det en baggis, men nervägen mot Spiterstulen tog många timmar.

Var där för några år sedan och gick en liknande tur du skall gå. Det var nog min mest lyckade sommarvandring, mest beroende på att det största problemet var solbränna. :) Längtar tillbaka dit, men färdvägen från norrland är lång jämfört med att fara till svenska fjällen så det har inte blivit några fler turer dit.

/Jonas U
 
Norgeresan

Hei !
Du vil finne teltplass ved alle de "stugorna" som du vil passere. Andre steder kan det være vanskelig å finne en brukbar plass.
God tur og velkommen til Jotunheimen.
OBS !! Lørdag den 6.juli er det fest på alle DNT-hyttene !!
Hilsen S.R. Oslo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.