Hur ska skidskon sitta?

Hej.

Har köpt hem två olika par skidskor för att jämföra här hemma och kan inte riktigt bestämma mig för vilka som känns bäst. Hur vill man att skon ska kännas?

Dels har jag Alfa quest https://www.alfa.no/shop/skisko/backcountry/bc-aps-m

Dom sitter rätt tajt över hela foten, inte direkt trånga utan tajt, om man kan uttrycka sig så.

Sedan har jag även Alfa Polar https://www.alfa.no/shop/skisko/expedition/polar-a-p-s

Dessa är ju betydligt bredare och rymligare (för att få plats med expeditionsstrumpor/liner/sulor).

Känner att jag har bättre hälgrepp på Questen, men är rädd att dom känns trånga när foten sväller .

Är framförallt under jakt i fjällen och viss skogsjakt jag kommer ha dessa. Förutom lite turande emellanåt varför Polarskon känns nästan extrem, men å andra sidan är det skönt att slippa riskera att frysa.

Alfas skor och pjäxor är inte så vanliga i Sverige, det finns ett par trådar på fjellforum.no om valet mellan dessa. För Polar så kan man ha fristående fodrad innersko, men den är nog inte med i det priset.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack för svar!

Okej, får kolla runt.

Har köpt Åsnes Combat Nato skidor. Har Rottefellabindningar BC Magnum, som dock ej är monterade ännu.

Finns det bättre alternativ för skidan med avseende på bindningssystem och pjäxa? Innan jag monterar dit bidningarna?

Läste om någon som hade typ telemarksbindningar för att kunna åka utför.

Primärt är det jakt, och bara styra skidorna så att säga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips