Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material?

Hur gör ni som syr egna tält och tarpar med inställningarna på maskinen? Tänker trådspänning och längd på stygnen (vanlig raksöm)?

Jag köpte en Bia hundmadrass till bilen idag och fick förminska den lite och det jävlades lite åt andra hållet, dvs. grovt material och även tokhalt på insidan. Inte svårt att sy med jeansnål och stark tråd. När jag skulle fixa ett minihål i mina Haglöfs short så var det ett helsike. Jag fick göra om sick-sacken säkert 6-7 ggr pga att tyget drogs ihop, kanske det bara berodde på att jag faktiskt sick-sackade och inte körde raksöm?

Jag fick lite blodad tand på DIY och gjorde ett instegsskydd bakom hundburen i fuskskinn så inte hunden repar lacken. Kom att att tänka på ev. projekt med knepigare material och undrar hur ni som kan gör. Syrran är suverän på att sy och har haft sybutik men t.ex. silnylon tror jag inte hon har sytt i.

silnylon är inget konstigt tycker jag, och eftersom det inte fransar sig slipper man sick-sacka. inner-tält-tyg är knepigare, raksöm går fint, men om man ska sick-sacka tunna tyger utan att dom drar ihop sig får man sänka trådspänningen... mycket.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
precis, men oftast försöker jag undvika att nåla silnylon, vill inte ha hål i onödan. nålar jag försöker jag hålla mig till sömsmånen. det som kan vara lite knepigt är när en bit är klippt diagonalt mot "rutnätet", då blir kanten stretchig, så då måste jag nåla för att det inte ska dra ojämnt.

om det bråkar i början av sömmen kan det vara enklare att börja en cm in, och sedan backa ut till kanten.

Nu kom jag på en sak jag saknat med min Hilleberg-tarp, lite fler fästpunkter. Ska fixa dit små öglor av paracord så man kan fästa fler pinnar i marken vid behov.

tycker också det är svårt när man måste ha riktigt slak trådspänning.Glömmer ofta att ställa ner den på undertråden också. Det kan vara nice med övermatare också, övre tyget har en tendens att fastna mot pressarfoten och inte matas med samma hastighet som undre tyget.

Pfaff har även övermatning på några av sina modeller, men det kanske du redan visste.

använder ett universellt övermatartillbehör istället. Funkar finfint, inte som en industrimodell med matarfot, men närapå. Kostar runt 400 spänn här eller £14.99 på ebay.co.uk, your pick..

I don't sew, I make gear

Toppen, får hitta på nåt till hösten att sy till. Nu har jag sytt om en hundmadrass till buren i bilen, lagat nya shortsen som jag satte sågen i, remsystem till ryggsäcken för en vattentät kameraväska och lagat bröstrem till en ryggsäck. Hoppas hinna fixa två till fästpunkter på min tarp ikväll och imorgon är det semester. Fasen vad bra med egen symaskin även om vissa tycker att det är så fjolligt så de pinkar på sig.

"I Don't Sew... I Make Gear!" har jag lust att säga :)

Bra slogan: http://www.youtube.com/watch?v=7gJDJZkYrl4

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips