Hur ska ett Optimus Nova brinna?

Jag har en liten fråga angående Optimus Nova som jag precis har skaffat. I bruksanvisningen står det att maxeffekt uppnås då brännarreglaget skruvats ut cirka två varv, men då jag provkörde mitt kök nådde jag max redan efter ungefär ett halvt varv. I stället för att ha ett reglerområde på två varv har jag således bara ett halvt varv från noll till fullt ös. Är det normalt eller är det nåt skumt med mitt kök? ...eller har jag kanske bara pumpat för dåligt? Jag kör på alkylatbensin.

En annan sak som jag också undrar lite över är hur köket ska brinna. När jag provkörde gick det inte helt jämnt utan brann med något pulserande låga. Det lät schuschuschuschusch och inte schhhhhhhhhhhhhhhhhhh som jag hade föreställt mig att det skulle göra. Ska Nova brinna så? Munstycket och spindelspåren är rena det har jag kollat.

/magnus

Ungefär samma med mitt Nova. Fullt ös efter ca. ett halvt varv.Till en början kan mitt kök också ha ett pulserande beteende men det försvinner så fort det har blivit varmt.
Skriv annars en rad till Optimus och beskriv ditt problem så kanske du får svar därifrån också.
/Magnus

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips