Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten

Jo, samma kajak fast i plast var oftast tyngre än motsvarigheten i glasfiber. Sen är ju plastkajaker mer benägna att få repor...

Men jag minns det mera som en lite snobbigare debatt, inte så saklig alltså. ;)
Att plastkajaker är mer benägna att få repor beror på deras inköpspris och att det enbart är nybörjare som köper plastkajaker.
Nybörjare med grov plastpaddel beter sej därefter...

Folk med glasfiberkajak är oftast erfarna paddlare som har betalat en rejäl slant för sin kajak och därigenom så är dom kajakerna inte benägna att få repor, med tanke på att dom troligtvis har en paddel i kolfiber och den vill man absolut inte behandla som nybörjarna behandlar sina plastpaddlar...
 
Jag polerar bottnen på min VKV Lisa varenda år, med bilvax men jag vet inte om det gör så stor skillnad. Troligtvis står jag där som ett fån och polerar till ingen nytta...När det gäller glidtal i vatten....
Har man gammal heltäckningsmatta eller liknande i sitt förvaringsfack så glider kajaken i alla fall lättare in där när den är nyvaxad (jag anvädner dock båtvax på min kajak). Vet inte om det påverkar glidtal mot vatten men ett skyddande lager mot smuts är väl annars huvuduppgiften för bil-/båtvax.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.