Hur mycket gas behöver man?

Skall du bara koka upp vatten så räkna med 10g gas / 0,5 liter vatten. Skall du laga mat, alltså koka maten under längre tid så räkna med 15g gas / 0,5 liter vatten.
Stämmer ganska bra.

Sedan får du räkna ut hur många uppkok det blir per dag för 2 personer.

//Peter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Personligen tänker jag 1 stor tube per två personer per vecka.

Blir ganska mycket gas men vi käkar inte bara frystorkat o de är gött att ha med lite extra för säkerhet.

Min syn på ett :)

Personligen tänker jag 1 stor tube per två personer per vecka.

Blir ganska mycket gas men vi käkar inte bara frystorkat o de är gött att ha med lite extra för säkerhet.

Min syn på ett :)

så räknar jag också, men det brukar vara ganska precis för mig (450g gas/2 pers/vecka).
men så äter vi sällan frystorkat heller (desto oftare hemmatorkat).

Det finns anledning att kolla priser på gasoltuberna. På Biltema och Jula är priserna ofta lägre än vid vanlig friluftsbutiker. Dessutom har Biltema en annan gasblandning (25% propan + 25 % isobutan, som gör gasköken lite trevligare om temperaturen någon dag skulle bli runt nollan, jämfört med den vanliga primusgasen (30% propan och 70% butan).
/Niklas

Jag kör alltid med två 220 grams istället för en enda stor. Är lite paranoid och tänker redundans *ifall* att något skulle hända och ena flaskan tömmas eller skadas. Det är lite overkill och jag har aldrig någonsin haft problem med att flaskor eller brännare tjorvat för mig.

primus-gas.jpg

Senast ändrad:
Jag håller med Niklaz, det känns tryggare med två mindre än en stor, dessutom tycker jag att de små funkar bättre med trangias gastillsats då slangen är ganska styv och gärna vill välta den stora flaskan ( = inte bra...)

För 10 dagar skulle jag ta 3 tuber av den mindre sorten. Det finns att köpa mer på fjällstationen samt i vissa av stugorna längs kungsleden om det går åt mer än planerat.
Tänk på att ni inte får flyga med gasbehållare.

Tänk på att köpa rätt sorts gastub bara, jag fick koka upp vatten till två killar i somras som köpt punkteringsbehållare i nån av fjällstugorna och inte upptäckt att det var fel förrän de var långt från närmaste stuga.

/M

Bra att veta att man inte får flyga med dem, är dom väldigt mycket dyrare på fjällstationen ? Har den ens öppet i augusti ? :)

Jag använder största tuben(450g) på mina 10-14 dagars turer i fjällen då kokar jag en grötfrukost och 2 frystorkat mål per dag plus kaffe nån gång då och då.

Det har alltid räckt och blivit över, men eftersom jag varit i närheten utav fjällstugor så har jag inte oroat mig för att svälta ihjäl om nu gasen skulle ta slut eller rulla ner för ett berg och försvinna.

Men 2 sätt att tända eld är alltid med, en på kroppen(tändstål) och en i väskan(tändare).

Fler frågor

Lämplig tråd för mig då jag själv köpt mitt första gaskök efter att ha kört med t-sprit i alla år. Det blev ett Primus Eta Express. Jag lägger till några frågor.
Hur gör ni för att uppskatta hur mycket gas det är kvar i flaskan, när ni är ute?
Är det risk att den inbyggda tändaren krånglar eller kan man lugnt lämna tändstickorna hemma?
Är det "full gas" som gäller vid uppkok eller ska man justera ner lågan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips