Hur mycket dun?

Lofvikten [m/g]

Min tes är som tidigare Loft-->Isolering så loft/vikt borde vara ett bra mått på liknande jackor.

Så lägg jackan på golvet, mät antal mm loft och dividera med vikten på jackan.

Så fram med era dunprylar så får vi se...

Min sovsäck hade jag redan mätt på

20 cm loft på min BigHorn SDL på 1730g =200/1730=0,11mm/g

Får återkomma med dunjackorna...

Höfta kan man nog göra men det blir knappast en exakt vetenskap. Ytterligare saker som påverkar lär tex vara sömnadsmetoden ("genomsydda dunkanaler" vs. "lådväggskanaler" eller vad det kan heta på svenska), + yttermaterialets förmåga att blockera vindens kylande verkan och fuktinträngning.

Sen tror jag att i praktiken kan nog dunplagg/sovsäckar med hög fillpower och liten dunmängd i vissa lägen vara kallare eftersom loftet blir känsligare för tryckpåverkan. Om jag tex lägger en handske på min sovsäck eller väst med 750+ dun blir de platta direkt. Med mer fjäder och fyllnadsmaterial står nog plagg/säckar emot sånt bättre.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jamo; sa:
Höfta kan man nog göra men det blir knappast en exakt vetenskap. Ytterligare saker som påverkar lär tex vara sömnadsmetoden ("genomsydda dunkanaler" vs. "lådväggskanaler" eller vad det kan heta på svenska), + yttermaterialets förmåga att blockera vindens kylande verkan och fuktinträngning.

Det stämmer, jag skrev tidigare:
"Hur bra dunet isolerar beror naturligtvis på hur mycket luften kan rotera i jackan, hur mycket av jackan som är dun etc. Hur den är sydd, genomgående sömmar, ytmaterial etc."

Men som ett generell höftning så fungerar det nog;-)

För att öka förvirringen

Jag försökte klura ut förhållandet mellan olika dunkvaliteter och vilka volymer de fyller när jag planerade sömnaden av en quilt härförleden. Det känns inte som om jag kom till vägs ände, men följande fann jag:
-Det finns ett svenskt(?) system som Engmo dun använder sig av. Maxkvalitet är 10. Vid närmare efterforskningar visade det sig att det fanns högre mättal, men man satte alltid 10 även om det var 13. Hur detta system funkar jämfört med amerikansk fillpower tröttande Engmo så småningom på att plocka fram info om.
-Det finns ett engelskt (?) system för fillpower som är obehagligt likt det amerikanska. 750 betyder alltså inte samma sak i båda systemen.
-Genomgående så är det så att de volymer en viss mängd dun klarar av att fylla beror på vilken belastning man utsätter dunet för. Se http://www.phdesigns.co.uk/techdown4.php
för en utmärkt beskrivning av detta.

Svårigheten man då landar i är: Hur liknar denna artificiella belastning kanalerna i min dunjacka/sovsäck? Dvs innebär det att man verkligen kan räkna med att en viss vikt av dun av en viss kvalitet fyller ut den volym jag har på kanalen?

Så småningom landade jag i att räkna med den modell som tidigare redovisats m h a högstadiematten här i tråden. Den används t ex av konstruktören på denna sida:
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=5&cid=6

Jag har inte fått dunet ännu, så jag vet inte om det stämmer.

Rent allmänt så tror jag att den viktigaste variabeln för isoleringsförmågan är loftet. Under förutsättning att man har ett material som håller luften stillastående. Så när man skall välja mellan några säckar lägger man dem på golvet i butiken och mäter loftet. Den som är tjockast är varmast oavsett temperaturangivelser från tillverkaren eller hänvisningar till "speciella fackkonstruktioner" och "high-tech material".

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips