Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat?

Det har hänt några gånger, minns inte hur många, men ett minnesvärt exempel var när klättraren skulle klippa. Det såg bra och stabilt ut och så helt plötsligt for hon av. Samma sak har hänt mig, jag stog hur bra som helst på en lätt led, drog upp rep och sen hängde jag helt plötsligt i den.

Jag förstår inte riktigt frågan. Det är klart jag inte är hundra på om klättraren kommer eller inte kommer att trilla, men med lite erfarenhet så går det att läsa av om man ska vara mer eller mindre beredd.
Jag har forit av ett par gånger då både grepp och steg har lossnat, och det på vältrafikerade sportleder. Jag tror inga man kan läsa sånt, hur än mycket erfarenhet man har...
 
En gång. Jag stog på marken nedanför en fyrarepors bultad sva-led med solen PRECIS bakom klättraren. Det var helt omöjligt att se ett skvatt. Ledaren hade ovanan att 'rycka' upp repet för att klippa bultarna. När ett 'ryck' kom, så gav jag några dm extra rep. Genast kom lite klagomål att han helst inte ville ha rep vid ett fall... Så för mig så var repets 'beteende' identiskt vid ett fall och vid ett (ryckigt) klipp. Nåt att tänka på för ledare som normalt 'rycker' i repet för att klippa.
 
Har sjalv tagit ett ovantat fall i backen nar jag halkade av vid klipp vid tredje bulten (landade pa sten med rumpan, stenen var slat och lutade bakat se en krftig strackning av ryggen var det anda som hande). Det var kallt och sakringskvinnan hade handskar pa sig sa hon markte inte ens att jag ramlade pa nat markligt vis (hon var dock relativt ny i gamet)... sa visst kan det handa olyckor vid ovantade fall...
 
Den andra leden jag ledsäkrade i mitt liv nånsin var när en vän (Johan Larsson) klättrade Highway på Örnis, precis när han har klippt andra eller tredje bulten (den första vid läppen) så går ett grepp sönder (vilojugg) och han rasar mot marken. Jag står precis då och tittar på/språkar med min kamrat (Jonas Paulsson) som övervakar mitt säkrande. Johan ramlar med huvudet före mot marken och jag fångar honom 2 meter innan marken (av sig självt i atc'n helt enkelt). allt gick bra och jag kände mig invigd i matchen så att säga. Det ska också tilläggas att Johan innan han började klättra var mycket tydlig med att säga att han gärna hade mycket slack ute och att han inte brydde sig om långa fall så länge han inte kratrade... joråsatt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.