Hur långa turskidor?

Jag tänker köpa ett par Åsnes Nansen för att gå på tur med men även kunna åka telemark med. Nu undrar jag om nån kan ge mig ett råd hur långa skidor jag ska köpa. Jag är 185cm och väger 75kg.

Ska man ha riktigt långa, typ 210cm för att få bra spann eller är det smidigare med ett par lite kortare, typ 200cm?

Någon med erfarenhet av dessa skidor?

Tack på förhand!

/Per

så gjorde jag....

Jag köpte ett par Åsnes Rago för ett år sen ungefär och mina kroppsmått stämmer mycket väl med dina 185,5 cm och ca 75 kg..... Jag köpte 205 långa skidor eftersom jag köpte dem mest som turskidor men ville även kunna ta mig ner för lite backe. Detta var längden försäljaren trodde mest på, om jag bara skulle haft den till tur tyckte han att kanske 210 kunde varit bättre men för mina ändamål tyckte han jag kunde släppa fem centimeter för bättre utförsegenskaper. Frågan är hur mycket skillnad det egentligen blir på 5 cm hit eller dit men det känns ju i alla fall bra att ha tä'nkt efter.
Jag är i alla fall helnöjd med mina skidor och känner inte att jag saknat några fem centimter än så länge.

Valet handlar nog rätt mycket om man ska ha ett par turskidor det går att åka telis på eller ett par telisar som funkar till att gå på tur med. Ungefär som när an väljer mellan Rago eller Nansen. För mig var valet att tur hade prioritet 1 och telisen mer som en bonus. Ditt val kanske blir något annorlunda då du ju valet en mer telisinspirerad skida.

OBS! Mitt resonemang utgår ifrån att det som du antydde blir bättre telis egenskaper i en något kortare skida tex 200 för oss som är 185... Huruvida detta är helt sant vet jag inte säkert men skulle tro att det är så... Rätta mig gärna om jag har fel!

Lycka till!

/Andreas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips