Hur laga kolfiberpaddel?

Jag har en Vitudden kolfiberpaddel - 220 cm för resten, en längd som känns perfekt för mig som är 172cm och paddlar North Shore Calypso - och jag har genom ren och skär klantighet fått en tvärgående skada på ena paddelbladet, ca. 10cm från spetsen. Ingen stor sak men tydligen ändå tillräckligt för att vatten skall kunna sippra in.

Ifall det finns någon som har erfarenhet av att jobba med kolfiber och vet hur man bäst fixar sånt här är jag mycket tacksam!

Hälsn
/Niilo

Hmm

1A är förstås att kontakta VKV maila eller ring dom är trevliga och hjälper dig säkert.

Annars skulle jag nog tvättat rent skadan med aceton. Maskat runt om där man inte vill ha kladd. Använd brun glansig packtejp. Sedan skulle jag ha fyllt skadan med epoxi spackel finns att köpa hos båtfirmor. Tejpat över lagningen med tejp. Låt härda något dygn vattenslipa efter behov. Men det är klart är skadan stor med brutna fibrer så är det ju helt klart en brottanvisning. Men det har jag svårt att avgöra så här utan att ha sett skadan.

Hasse

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ok, fick också Vitudden på tråden

Tack så mycket för funderingarna, låter klart bra. Skadan är som sagt liten - 3-4 cm - och bara på ena sidan bladet. Vitudden menade att jag skall också lägga på lite glasfiberväv för att vara på säkra sidan. Det jag var mest fundersam kring var ifall man kan jobba med kolfiber precis som med glasfiber (och med samma medel); tydligen skall det gå.

Hälsn
/Niilo

P.S. Jag är mäkta imponerad av Utsidan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips