Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck?

Har en haglöfs ultra pro 18 sen en tid tillbaka och har inte sovit så mycket i den i riktig kyla dvs under -10. Ensam har gått bra men har nu köpt en till, till min tjej. En med zipen på höger sida, de går alltså att dra ihop till en dubbel. Min fundering är då om någon vet om man klarar mer eller mindre kyla när säcken är dubbel? Kan gissa att det drar in kalluft via öppningen eftersom man rör sig i säcken.

Har någon några erfarenheter. Skulle gärna vilja veta mer än nu innan jag drar iväg tjejen ut i skogen. Hon är ju lite gnällig av sig ;)
Man kan ju alltid dela på säckarna och sova för sig men det kan ju vara kul att veta i förväg, vill förbereda sig mentalt på att kanske få sära sig från sin älskling.

Tack för synpunkter.

lite drag

Precis som du befarar har jag erfarenhet av att det drar in lite kalluft när man rör sig i säcken. Öppningen blir ju lite större än tubbelt så stor. Hoppas att ni får trevligt i naturen.

/Mattias

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Glöm inte liggunderlagen, den mesta kylan kommer underifrån. Jag rekommenderar klart ett thermarest som dessutom kan förstärkas med ett lager granris under tältet för maximal komfort/isolering.

Hej Jari!

Jag vill först påpeka att minus 10-12 grader är max komforttemperatur på denna säck.
Det kan du förbättra något genom att du och din tjej alstrar värme i säcken tillsammans och därigenom bör ni få en god sömn vid den temperatur som du nämner.
Det är jätteviktigt att ni har ordentligt under sovsäcken, undvik helst therma-rest som tyvärr har en viss benägenhet att vilja frysa något och därmed avger en viss hårdhet och värmer inte som ett våffelunderlägg som binder värmen istället under er.
Beträffande dubbelsäckens dragkedjan är kylintaget marginellt mot en enkelsäck.Den skillnaden kompenserar ni tillsammans med råge med eran kroppsvärme.

Ha en go tur och koppla ihop er så blir din käresta glad, det kan jag lova.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips