Hur funkar en DIGITALKAMERA?

Jag är en "gammal" 35 mm film amatörfotograf. Funderar på att köpa en Minolta Dimage X. Vet noll om hur det funkar med redigering av bilderna i min dator? Måste jag köpa Photoshop? Kan jag ta (exempelvis) en bild på en "Gröna kartan" tanka in på Laptopen och sedan förstora den där - gå ut i skogen med datorn och bilden? Blir det skarpt vid uppblåsning? Har många frågor. Kameran är ju rätt dyr. Vill veta mer. Vet du någon som kan Digitalkameror och datorer, eller har du tid,lust...Mejla mig eller ring 08 654 674 3

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I princip behöver du inte Photoshop, men det underlättar. Ibland följer en enklare variant, Photoshop Elements med kameran. (I annat fall är den versionen betydligt billigare än version 7.0 och man klarar sig med den om man inte har ambition att hålla på med avancerad bildbehandling) Visst kan du fotografera av kartan, men det blir bättre att helt enkelt scanna in den med en flatbäddsscanner. Kvaliteten avgör du själv genom att ange upplösning. Den största fördelen med en digitalkamera är snabbheten och att man slipper film/framkallningskostnader. Jag har själv inte testat dimage x, men det är ju en 2 megapixel kamera. Tar du bilder med högsta upplösning går det att skriva ut bilder i A4 format med hyfsad kvalitet (beroende på skrivare då..)

/David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips