Ny Digitalkamera. Tips????

Vet det funnits trådar om just detta förut men jag fick inte ut tillräckligt mycke av dem:)
Har tänkt köpa en digitalkamera men kommit fram till att jag inte har så pass koll på läget för att göra ett bra köp. Behöver tips på bra prisvärda kameror(kompakt, ej system).
Åker ner till asien och backpackar i höst. Ska vara borta ca 5 mån. Hade tänkt ta med kameran då så det måste ju vara en som:
Klarar 5 mån i en ryggsäck (någorlunda stöttålig alltså)
Tål värme bra
Tål fukt, sand+ ev vatten
Bra om batteriet räcker länge utan uppladdning
Tänkt försöka ta endel bilder som man kan förstora upp typ till postersize. Vad krävs av kameran för det?


Kommer troligtvis ha med kameran ner när man badar och så då det nog inte är så smart att lämna kvar den på stranden. Hur göra då?
Om man inte köper en vattentät, måste man ha undervattenhus till då?
Min förra gamla kamera brukade jag lägga i en ihopknuten plastpåse å ha med i vattnet. Fasst det var en såpass gammal och kass kamera att jag inte gråtit blod om den hade pajat.

Någon som har några tips om en bra kamera som uppfyller mina krav? Eller det mesta av dem iaf.

Bra om det inte är något alltför dyrt. Har nog inte så mycke mer än runt 3000 att lägga på en kamera.
 
Ett rätt så billigt alternativ att skydda från fukt och sand är Aquapac http://www.aquapac.se/ . Jag har tagit några undervattensbilder vid senaste utlandsresan (år 2002) men bilderna blev grådassiga.

Några år senare har jag fått ett tips att det går att ta bort rätt mycket av grådasset i Photoshop, men det har jag inte provat

Per
 
Jag fick i uppdrag att köpa en bra och enkel kompaktkamera till jobbet för ett tag sedan och fastande stenhårt för Nikons Coolpixmodeller. Om jag minns rätt köpte vi en Coolpix 5600, och den var både otroligt lättanvänd och hade enastående bildkvalitet. Dessutom använder den vanliga batterier i AA-storlek, så att det bara var att köra på alkaliska om de laddningsbara var slut.

Kolla in utbudet på http://www.pricerunner.com så ser du vad som finns. Coolpix 5600 (5.1 megapixlar, 3x optisk zoom) får du idag för ca 1500, och då har du ju plats i budgeten för ett riktigt bra minneskort också. Sen finns en uppsjö av nyare systermodeller... För mer aktuella tips kan det vara idé att gå till lokala biblioteket och bläddra i fototidningarna, de brukar svämma över av testade kompaktkameror. Lycka till och ha en trevlig resa!

(Jag är ingen expert på området men skulle spontant säga att om du vill förstora upp bilder i posterstorlek med bibehållen kvalitet så behöver du satsa på en kamera med 8-10 megapixel, och då pratar vi i praktiken digital systemkamera. Vissa tidningar jag prenumererar på brukar ange att man bör ligga på ca 6 megapixel for att få bilder bra nog för en helsida. Kolla med en firma som sysslar med digitalt tryck så får du veta vad som gäller.)
 
Batteri

Det som drar mycket batteri på en digitalkamera är displayen, så om du stänger av displayen när du tar kort kommer du att spara jättemycket batteri.

Kameror med egna batterier brukar hålla längre i batteritid. Men kameror med standard AA-batterier har ju fördelen att det är lätt att få tag på reservbatterier.
 
Tips på kamera.

Hej,

Jag letade kameror för några månader sedan, och ville också ha en lite tåligare kamera. Jag tycker det är svårt att säga hur mycket värme, fukt och smuts saker tål, men man ska nog allt tid vara mycket försiktig med kameror.

Jag fastnade för och köpte Pentax Optio W10, och är (efter bara 2 månader) mycket nöjd med bilderna jag tagit, och med hanterbarheten, lätt att använda och litet format. Och kameran är vattentät till 1,5 m i 30 minuter och det är ju skönt när man som jag har den i flytvästfickan när jag paddlar kajak, och gärna tar fram kameran även om det spöregnar.

Det finns i mina ögon bara en riktig nackdelar med denna kamera. Det finns ingen sökare (man måste alltså ha LCD'n på för att se något när man tar bilden, vilket gör att den drar mer ström), detta är dock en nackdel på de flesta nya kompaktkameror. Trots detta minus, hittade jag inget som passade mig bättre. Check it out!

Lycka till
Niklas

PS. För uppförstoring till A3 tror jag säkert 4-6 MegaPixel är tillräckligt men det borde dom veta i en fotoaffär. Vad är posterstorlek? är det A2? På denna fråga svarar jag: vet inte.
 
Förutom Pentax Optio W10 som nämndes så finns Ricoh Caplio 400G som är vattenskyddad. Kostar nog mer än 3000:- . Den har mer vidvinkel men kortare tele jämfört med Pentaxen.
 
Jag har kört länge med en lite äldre Coolpix från Nikon. Den tar förvånansvärt fina bilder, men är långsam att starta upp (innan den är klar att plåta) och även långsam från det att man trycker tills det bilden tas. Modernare kanske är snabbare, men kolla detta. Har du tänkt ta ögonblicksbilder är det värt att undersöka just tiden från avtryck till bild.

En annan fördel med min Coolpix är att den har samma format på minnsekortet som det är i systemkameror, så ma kan flytta korten mellan kamerorna, vilket ju är smidigt. Dock vet jag inte om de nyare Coolpix har samma fördel. Kolla.
 
Egentligen borde du kolla på http://www.fotosidan.se om du har kameraundringar - som utsidan men för foto och fotoprylar.

En modell som många där rekommenderar är Fuji F11. Jag har föregångaren F10 och är väldigt nöjd med den som resekamera. Det är en relativt liten och smidig modell som har väldigt fin bildkvalitet och som har en fantastisk batteritid. Det som är bäst med den är dock att den fungerar fint på ISO 800 och även är användbar på ISO 1600. Detta betyder att den fungerar väldigt bra i skymningsljus och i inomhusmiljöer. Man slipper ofta använda blixt och därmed det hårda blixtljuset.

Den är väl ungefär lika sand- och vattentålig som de flesta andra modeller, det vill säga inte alls. Är detta väldigt viktigt ska du nog köpa en vattentät modell men då får du ganska medelmåttiga egenskaper i övrigt.
 
Jag satte upp några punkter när jag valde kamera.
1. Ekonomi (samma som i ditt fall < 3000kr)
2. Möjlighet till manuella inställningar
3. Batterisnål (skall använda standardbatterier)
4. Samma minneskorttyp som till mina andra prylar

Jag började ganska snart snegla på Canons Powershot-modeller A530 eller A540

Valet föll på den enklare 530-modellen med 5 mega pix.
Den har mindre display som rimligtvis bör dra mindre ström. De extra funktionerna som finns i 540 räknade jag inte mig att behöva. Dessutom var priset betydligt lägre på 530, vilket gjorde att jag fick pengar över till ett 1GB minneskort samt en magnetisk vidvinkellins.

Jag är mycket nöjd med kameran - utom en detalj. Jag är allergisk mot stativgänga i plast.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
veni Tips om en bra fotoboksleverantör? Fototeknik 14
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Molngrabb Behöver råd och tips om videokamera Fototeknik 10
Gubben på Udden Programvara - tips Fototeknik 1
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
najp Fast brännvidd - Tips/Erfarenheter på porträtt tele ? Fototeknik 3
sestos Tips på bra kompakter Fototeknik 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.