Hur fira upp fotograf i träd.

Hallå alla här. Jag är en fotograferande vandrare som fått för mig att det skulle finnas ännu mer att fotografera om man tog sig upp i träden.
Vill någon vänlig själ tala om för mig vad för utrustning jag skulle behövas för att fira mig upp i ett träd. Rep och sele har jag förstått att det behövs men ska det inte vara en massa småprylar och någon "hiss"-anordning också?
Tacksam för svar, Jörgen F.
PS. Förklara gärna eventuella facktermer som ni använder. DS.
 
Det finns framförallt hjälpmedel för att klättra upp i repet.
Men vem ska sätta upp repet i trädet??
 
Tack för visat intresse. Har, tyvärr, inte lärt mig mer. Jag knatar bort till sportbutiken och frågar om råd.
 
Du behöver sele,firningsbroms,några skruvkarbiner och prussikslingor/repklämmor och rep.

Sedan får du kasta upp repet, göra en åttaknut i en ände där du trär genom andra repänden. Sedan får du dra genom repet tills det sitter fast i grenen. Därefter får du klättra upp för repet med prussiklingor/repklämmor. När du ska ner igen får du knyta upp repet och låta det hänga dubbelt ner från grenen utan att ha någon knut. Sedan får du fira dig ner med firningsbromsen. Och slutligen drar du ner repet.

Det kommer säkert bli väldigt struligt att fixa detta. Och du måste gå en kurs eller leta reda på någon som kan visa dig hur du ska göra. Det är en del riskfyllda moment som det dessutom finns små möjligheter att backa upp om det ska vara praktiskt genomförbart.
 
Höjd?

jorgfri; sa:
Jag har tänkt i banor som att kasta upp ett rep runt en rejäl gren.

Enklast är någon form av repstege. Föreslår att du tar en räddningslina t ex Skyllermarks Möja och kastar den över grenklykan. Så drar du upp en grövre tamp med räddningslinan och i ändan på den grövre tampen knyter du fast en repstege. Den grova tampens förankrar du nedtill på trädet.

Ett alternativ är kabelskor eller helt enkelt aluminiumstegar.

Thure
 
_Erik_; sa:
Det kommer säkert bli väldigt struligt att fixa detta. Och du måste gå en kurs eller leta reda på någon som kan visa dig hur du ska göra. Det är en del riskfyllda moment som det dessutom finns små möjligheter att backa upp om det ska vara praktiskt genomförbart.

... och om du trots allt experimenterar själv, så börja med en grenklyka som inte är högre upp än att du kan hoppa ned.

Och om du inte tyckte _erik_:s beskrivning var glasklar ska du *inte* försöka göra som du *tror* att han menade.

(Å andra sidan: Alla klättrade vi väl glatt obekymrade om riskerna i alla möjlig träd som barn, och det gick bra.)
 
Repstege så klart!

Tack till alla. Det lutar åt en repstege eftersom man inte klättrat sedan man inte visste bättre. Nu går jag ut på repstegsjakt. Tack än en gång.
 
Dansk biolog

Hej!
För ett halvår sedan såg jag ett naturprogram på TV som handlade om en dansk (tror jag) naturfotograf och biolog som fotade regnskogens trädfauna. Han var mycket seriös med statlig finansiering och allt.

Killen körde den klassiska Disney-metoden: Compoundbåge med pil och repsnöre, skjuta över en stor grenklyka, hitta igen pilen och fira upp rep. Rena tecknade Robin Hood. Ett gäng locals visade honom runt till lämpliga områden, varefter han sköt upp sina rep, klättrade upp med någon sorts stegjärn och monterade ytterligare rep att fira utrustning med. Många tiotals meter upp, krävde tydligen några års tillvänjning.

Sorry för stickspåret, inte riktigt applicerbart på fjällbjörkarna häromkring, men visst måste det vara lite av en pojk-/flickdröm?
/A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Lära sig fira ifrån Internet Klättring allmänt 21
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Hagerstrom Fira över vatten Klättring allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Se upp!!!! Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.