Helags glaciären och upp

Vi är ett gäng som skall vandra till Helags från Ljungdalen vid slutet av augusti.
Vi hade tänkt oss att klättra upp från glaciären till toppen, har sett på bilder att det verkar vara möjligt att klättra där.
Tips är välkomna.
Har någon klättrat där tidigare?

Och är det någon som vill följa med så går det givetvis bra det å.
[Ändrat av rossi 2006-07-09 kl 12:19]
 
På Helags fjällstation finns en pärm med förteckning över olika leder uppför väggen, så nog har folk klättrat där. Inte jag dock. :)
 
Hmm... Det går kanske att ta sig upp från glaciären till toppen, men isåfall får man nog böja av upp mot sidorna någonstans. Från glaciären rakt upp mot toppen är det en tämligen lodrät bergvägg har jag för mig.
 
Det besvarade ju genast frågan om någon hade klättrat där tidigare ;)
En förare var mycket mer än jag hade förväntat mig visste inte ens att det fanns och bättre hjälp kan man ju inte få.
Kanon fint, nu är det bara vägen dit kvar.

[Ändrat av rossi 2006-07-10 kl 11:57]
 
Låter helt klart intressant med sydväggen, vi ska vara i området ungefär en vecka och klättra så mycket vi bara kan.
Sydväggen finns nu definitivt med på listan.
Lederna ni gjort där ser definitivt ut som om de är värda att repetera.

Finns det några andra projekt på väggen där, utifall att vi gör en nytur så att vi inte kör på någon annans projekt?
 
Det finns väldigt mycket nytt att göra både på sydväggen och på predikstolen. Jag har rekat ett par linjer ytterligare, men ingenting som jag gör några personliga anspråk på. Klart häftigast verkar den stora bågen på sydväggen vara. Det vore verkligen kul med lite aktivitet i området. Se bara till att rapportera om ni gör något nytt.
 
Helags stugorna har en förare över lederna som finns inne i "grytan". Helags har tidigare varit platsen för alpinkursen som nu är förlagd till Keb, så lite lär det finnas att göra =). Prova att ringa till Helagsstugorna och hör om dem kan maila/faxa info till er. Nummret hittar ni på http://www.stfturist.se

MVH

Joel
 
Allvarlighetsgrad

Hej!

Som fjällklättrare, ifrån Sarek, Keb och alperna, såg ju detta klart intressant ut. Intressant är också deras graderingssystem med en extra bokstav för "allvarlighetsgraden". Denna bokstav innehåller både "säkringsgrad" och "ihållandegrad" sammanvägda. Detta liknar ju nästan det brittiska graderingssystemet. :)

Återstår då frågan om varför dessa har blivit ihopvägda. Tänker mig att båda hade kunnat få plats i föraren. Det hade gett en synnerligen detaljerad bild av ledens karaktär. Kan hända är detta att gnälla väl i onödan. Bara det faktum att det finns en allvarlighetsgradering hjälper mig mycket som klättrare.

Hur som helst är det trevligt att ÖKK bjuder på så mycket på sin hemsida om klättringen i deras område. Tack på förhand!

Allvarlighetsgraderingen beskrivs längst bak i detta dokument:
http://tinyurl.com/j684x

/Örjan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.