Sätta upp leder inomhus

Jag har försökt googla fram och sökt här men hittar inte så mycket i ämnet. Jag kanske söker fel, länka gärna isåfall!
Annars så har jag funderingar på om det finns några riktlinjer i hur man ska tänka när man sätter upp nya leder för främst topprep. Finns det någon grundtaktik man bör veta?
Tack på föhand för svaren.

*Edit*
Menar såklart placering av grepp och inte själva montering av väggen.
 
Intressant fråga, som kanske skulle få fler svar på Sport-kategorin än här under Klippa.

Mina fem öre (som klättrare, inte ledbyggare):
* Tänk på att få till riktigt säkra klipp i starten, i alla fall de två första.
* Variera grepptyper!
* Använd väggens form - hörn, kanter, mm som en del av leden. Eliminationer är trist.
* Tänk på att flytt i sidled ökar klurighetsgraden. Det genererar matchningar, korsningar, mm. Kul!

och sist men inte minst:

* Tänk på att vi är många som inte ser färger så bra, och att även de som ser färger har svårt när greppen är nedkladdade med krita och gummi. Så om leder överlappar, använd då VÄL kontrasterande färger och gärna former. När det är orange, terracotta, tegel och ljusrött på samma kvadratmeter, då brukar jag bli lite sne. (Fattar inte varför de inte bara håller sig till grönt, gult, blått och rött ALLTID.)
 
Aha jag trodde klättring allmänt var för alla slags tokiga frågor ^^,

Tack så mycket för tankarna! Gillar tanken med sidledsklättring, vilket även kan förlänga leden.
Har redan nu i början av mitt byggande stött på problem med färger då det redan finns väldigt många skumma mixer. Men man kanske kan lösa detta med lite tejpningar?
 
Baksidan med traverserande leder inomhus är förstås att de går in i angränsande leder. Det skapar viss irritation när klättraren bredvid plötsligt befinner sig över dig... (Men ja, det blir roligare när det inte går rakt upp.)

Omväxlande leder är roliga. Å andra sidan finns det en poäng med leder som snarare nöter in varianter på samma move (med längre och längre avstånd och mindre och mindre grepp...)
 
Ett program som enligt artikeln gör lika bra eller bättre leder än konventionellt ledbyggande. Jag har inte testat programmet så jag kan inte komma med några egna kommentarer.

http://www.strangebeta.com/

Artikel i PDF

Det var en skojig idé. Är inte direkt övertygad efter ett test där endast två kaosgenererade leder jämförts med två vanliga (kanske finns bättre tester nu, har bara läst artikeln ovan). Men har man verkligen ingen inspiration alls så är det säkert bra.
Vanligt ledbygge är nog mer lärorikt ändå.
 
Jag byggde mycket leder för ett par år sedan då jag var väldigt aktiv i min då lokala klätterklubb...jag har dock aldrig varit bra på att bygga :) men här kommer lite inspel:

Klassiskt fel när man är ny som ledbyggare är att skruva upp stora grepp och sen väldigt långt avstånd mellan dessa grepp. Generellt är det då bättre att ha små/mindre grepp men tätare avstånd. Leden blir då många gånger mer teknisk.

Fotchips/micros är nice om det inte finns en naturlig struktur i väggen som möjliggör olika fotplaceringar. Det är ju ändå ett bra fotarbete som ofta är nyckeln till energibesparande klättring.

Beroende på typ av vägg: Att bygga större och mindre "lådor" som skruvas upp på väggen med grepp på, kan förändra en väggs karaktär mkt. Bara ha koll så att man inte riskerar att slå i "lådan" om man faller/ bäst på lätt överhängande vägg.

Du kan börja bygga leden uppifrån-ner eller nerifrån-upp osv.

En schysst mutterknackare/skruvdragare underlättar enormt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
Bloggomann Riktigt enkla multipitch-leder? Klättring allmänt 42
Mike C Säkringsinfo om två leder sökes Klättring allmänt 2
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
slob Drytoola etablerade leder Klättring allmänt 13
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
seon Borra etablerade leder, men med förnuft Klättring allmänt 109
peon Hur svår grad toppar ni resp leder på kil? Klättring allmänt 40
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
nitrox50.II Möhättan leder Klättring allmänt 11
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Leon Green Bultade leder vid strömstad? Klättring allmänt 1
controller Fina leder i Frankenjura Klättring allmänt 0
johan01 bultade leder skåne? Klättring allmänt 4
Teliz Info om leder vid Tumlehed, Torslanda, Göteborg Klättring allmänt 2
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
permanne Bultade leder utanför Borås Klättring allmänt 1
trinity Leder Klättring allmänt 2
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
Tips vid rensning av nya leder? Klättring allmänt 0
Flaten (Stockholm), nya leder. Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...