Upp i träden

Vet inte om det blev rätt forum, men ändå, vad är det för grejor och vad är ca priset på dem, jag tänker nu på lätt bärbar utrustning som man kan fira (?) hissa blir det kanske, sig upp i ett träd med?

Det måste väl vara ngn slags taljhistoria som man drar ett långt rep genom med hjul som utväxlar till det så man orkar dra sig upp själ, även om det inte går fort, tänker på ca max 10 meter upp,
hoppas någon fattar vad jag menar, även om 99% tar sig upp på annat vis....;)

peter
 
Block och taljor brukar finnas på butiker som säljer tillbehör till segelbåtar. Tror det kan vara kostsamt.
 
Talja

Vet inte om det blev rätt forum, men ändå, vad är det för grejor och vad är ca priset på dem, jag tänker nu på lätt bärbar utrustning som man kan fira (?) hissa blir det kanske, sig upp i ett träd med?

Det måste väl vara ngn slags taljhistoria som man drar ett långt rep genom med hjul som utväxlar till det så man orkar dra sig upp själ, även om det inte går fort, tänker på ca max 10 meter upp,
hoppas någon fattar vad jag menar, även om 99% tar sig upp på annat vis....;)

peter

Mina tips bygger på tiblock med karbin och hjul samt en gri gri i selen.
 
Hej!

Du vill alltså hissa upp dig själv och inte klättra på ett rep upp? Då måste du ju först ha upp en talja i trädet som repet löper igenom. Hur ska taljan komma ditupp, hur ska den fästas och hur ska den tas ned igen?

Att fixera ett rep kring en gren med hjälp av en tunn kastlina, som sen används för att dra ned repet igen är inga problem.

Om du verkligen inte vill klättra på repet (vilket är rätt lätt med repklämma och fotslinga) föreslår jag att du ska satsa på vad som inom storväggsklättring kallas "far end hauling" och som används för att få tunga säckar upp genom terräng där de lätt fastnar.

Googla på det! Och tänk dig att du är säcken..
 
Tack alla ni för bra svar o lösningar på "problemet", kanske bästa o lättaste (vikten) är det att jag själv klättrar uppför repet.
Ska Googla o kolla mera.
peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.