Fira över vatten

Jag undrar hur bästa sättet är att få ner sitt rep (torrt!) om man har firat ner på en sjöklippa till en hängande standplats?
 
Typiskt att undvika att svara på frågan så klart; men är det inte vettigt att låta firningsrepet hänga kvar, så du kan klättra upp på det i stället för att simma om du inte fixar leden?
Eftersom du ställer frågan antar jag att du inte har två rep, men det kanske är enkelt nog att fixa en extra stump; om du bara ska ha det till att fira på, dessutom över vatten behöver det varken vara gnistrande nytt eller speciellt långt - de flesta som klättrat ett tag har nog rep som duger till sånt över.

/Per
 
Vi är ännu bara inne på vårt första rep, men det är kanske snart dags för ett andra rep :)
Sjöklippan (i Ågelsjön) vi har tänkt klättra har en del lätta leder så det ska inte vara några problem att klara av att leda dem. Dessutom kan vi nog låna ett firningsrep av några klätterkompisar om vi skulle vilja prova några hårdare leder.
Tyckte bara att det kunde vara intressant att höra om någon hade en smart lösning. Har kommit på en egen lösning vilket innebär att man knyter ett tunt rep/lina i ena änden av repet som man kan låta falla i vattnet.
 
..undvik att göra som jag gjort på samma samma klippa i Ågelsjön bara; upptäckte halvägs ner på firningen att det plumsade till rejält under mig, och svor tyst åt Sofia ovanför som tydligen kickat nån sten över kanten. Väl vid vattenytan upptäcker jag att det inte alls var en sten, utan ett knippe stora hexor som lossnat från min sele och gått till botten!

Eftersom jag inte kunde leda utan dom, och inte hade lust att repklättra hela vägen upp, så var det bara till att hänga allt tungt på repet och göra ett svanhopp!

/Per
 
Du kan klippa i repet i bultarna på vägen ner. Då faller repet långsammare och du kan hinna fånga det innan det slår i vattnet.

Niclas.
[Ändrat av nemd 2003-07-10 kl 11:41]
 
Min fråga var just hur jag kunde få ner mitt rep (torrt) till standplatsen efter att jag firat ner mig. Vill nämligen helst leda lederna och inte topprepsklättra ;)
 
Jaha, jag förstår, men vem ska säkra och var? Om du blir nedfirad och vill bli säkrad av andreman från hängande standplats, så måste väl även han/hon fira ner och då blir det väl ingen lös repände som ska ner? Eller ska du självsäkra?

/K
 
Leda nedåt

Emma, din lösning med tunnt rep som kan falla i vattnet är riktigt bra. Fiskelina är lätt å starkt, tar liten plats.

Men du ville ha alternativa lösningar. Här är en:
Leda nedåt till stand, sedan tillbaka samma väg eller via ny led.

Å så en bad variant:
Fixa botten i badringen, lägg i rack, rep, kläder, kritpåse å simma till insteget. Kräver förvisso viss avskildhet.

//Adam
 
En komplettering av att klippa i bultarna (om det finns några!) på vägen ner är att inte klippa i näst sista bulten. Repändan faller då (oftast) förbi sista bulten och blir hängande torr. Du måste förståss vara rätt snabb på att ta in rep :)

Har använt ovan på 12-metersleder i Umeå. Sjöklippan är ju dubbelt så hög så det kanske är värt att "strula" med fiskelina.
 
Verkar som om den bästa lösningen inte är här ännu, men kanske kommer den nu!

Lägg hela repet i en ica kasse som du knyter fast i selen, låt bara den änden som går igom din broms och in i klippan vara utanför. Sedan är det bara att fira och mata ut rep ur kassen allt eftersom. När du väl är ner så får du väll dra ned repet och fånga det trycka ned det i påsen och hänga påsen i standplatsen eller coila repet över låret och låta repet hänga där, dock inte lika smidigt vid nedfirningen!

/Jonas
 
Den enklaste lösningen är nog att använda två rep, ett som man firar på och ett som man klättrar på. Firningsrepet låter man hänga kvar medan man klättrar, och om man t.ex. gör någon av de lätta lederna på sjöklippan i Ågelsjön (Flaket eller Blue Session) så är inte repet i vägen, eftersom de lederna går snett.

För övrigt kan jag rekommendera en bra repsäck på stand, t.ex. BDs superslacker. Det går att göra en "säck" av den, med öppning i övre änden, vilket gör att man inte behöver hålla koll på coilen när man hänger på stand.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.