Hur fel det kan bli? Dåliga lösningar

Efter att köpt en jacka från stora kända märket med lång historia vill jag ta upp hur detaljer som gör skillnad. Jackan är bra i övrigt men denna lilla detalj måste jag ändra själv för att bli nöjd.

Här sitter det tre knappar i höjd med munnen på kragen och två av dessa är genomgående och kommer bli kalla i vinter. Man undrar varför man inte kunde göra alla tre dolda på baksidan.

Vad finns det mer för idiotiska konstruktioner?
 

Bilagor

  • Fel.jpg
    Fel.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,600
Ärmåtdragninssleifar har ofta samma galna tryckknappsfunktion, vid handleden. Aldrig varit ute när det är kallt?
Det där att addera en tygbit över baksidan på tryckknapparna tillhör nog numera endast skräddade plagg, tyvärr.
Men som DIYare kan man ju lätt göra det t ex i ett ylletyg.
go tur
 
Efter att köpt en jacka från stora kända märket med lång historia vill jag ta upp hur detaljer som gör skillnad. Jackan är bra i övrigt men denna lilla detalj måste jag ändra själv för att bli nöjd.

Här sitter det tre knappar i höjd med munnen på kragen och två av dessa är genomgående och kommer bli kalla i vinter. Man undrar varför man inte kunde göra alla tre dolda på baksidan.

Vad finns det mer för idiotiska konstruktioner?

Har en fjällräven anorak med samma dåliga lösning som för övrigt är mkt bra.jag har fixat det utan större ingrepp. Man blir ju lite fundersam att man med sån lång erfarenhet inte tänker på sådant men å andra sidan blir man lite fundersam varför man själv inte tänkte på det i butiken : )
 
Fr

Har en fjällräven anorak med samma dåliga lösning som för övrigt är mkt bra.jag har fixat det utan större ingrepp. Man blir ju lite fundersam att man med sån lång erfarenhet inte tänker på sådant men å andra sidan blir man lite fundersam varför man själv inte tänkte på det i butiken : )

Kan avslöja att min bild även var FR. På en anorak tänkt för vinterbruk är det nästan så det borde vara straffbart.
 
Ibland verkar det nästan som om FR gjort en sport av att försöka orsaka frostskador mha oskyddade tryckknappar. :)

När man får dessa svarta cirkelrunda märken på huden så tar det ett tag innan man kommer på vad som orsakat dem.
 
Klipp från hemsidan och ler

Tala om reklam om man kan se på hudskador att de använder ett visst fabrikat.

Produktsäkerhet

Utrustning att lita på i alla lägen

Ända sedan Fjällräven startades för över 50 år sedan har vi brunnit för att göra utrustning som gör det möjligt för människor att vistas i och njuta av naturen på ett enkelt och säkert sätt. Det gäller alla typer av friluftsliv, från vardagliga utflykter i skog och mark till de mest extrema expeditioner.

Det ställs förstås extra krav på utrustning som ska användas i extrema miljöer, där otillräcklig eller felande funktion snabbt kan leda till livshotande situationer. Men även produkter för generellt friluftsliv ska tålas att användas, älskas och slitas på under många år av aktivt friluftsliv.

Höga funktions- och kvalitetskrav

Det är anledningen till att vi låter en erfaren testpatrull – under ledning av vår utrustningsexpert Johan Skullman – noggrant testa alla nya produkter ute i naturen innan de godkänns för produktion. Och det är anledningen till att vi har ett permanent och kontinuerligt system av kvalitetskontroller genom hela vår produktionskedja. Vårt kvalitetsteam, sammansatt av experter och erfaret yrkesfolk, besöker fabrikerna både före, under och efter produktion och gör regelbundna stickprov och åter-test för att säkerställa att utrustningen motsvarar våra högt ställda krav.
 
Den "enda" vinterjackan som har detta problemet är Greenland winter jacket/parka, som inte ens är tänkt för speciellt extrema temperaturer.

Om man kollar på exempelvis Barents, Yupik, Kyl, Expedition eller Greenland down jacket har dessa jackor/parkas inte detta problem, så det är inte jätteomfattade direkt.Men visst, det hade väl inte vart svårt att lösa på den vanliga jackan heller.

Fick lust att kolla nu när jag ändå skulle kika in till stadens Naturkompaniet :)
 
Nä du det är en konstruktion som suttit där sedan FR började med kläder, märkligt nog har företaget aldrig betraktat det som ett problem. Men det är det om man säger vinterplagg.
go tur
 
Ja det kan ju vara så att de har ändrat inför denna säsongen. Och det vore ju bra isåfall, även om det har tagit över femtio år, haha.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.