FiveFingers för dåliga fötter?

Kanske ingen ny diskussion!? :) Men jag kör ändå!

Problem: Min hålfot är svag på bägge men framförallt ena foten. Tidigare när jag (försökte) löpträna så prövade jag det mesta för att slippa smärtan som uppstod; tejpa, neutrala skor och pronationsskor. Då det inget fungerade tränar jag numera mestadels inomhus (pump, spinn mm), särskilt på vinterhalvåret. Jag kan fortfarande känna av smärtan när man gör vissa övningar, tex utfall. Min känsla säger mig att det är bättre att försöka stärka fötterna i sig själva så mycket som möjligt... än att försöka stabilisera upp dem med "uppbyggda" skor.

Fråga: Jag skulle därför vilja prova FiveFingers! Någon som har liknande problem som mig som har provat? Och vilken modell gäller? Jag vill ju alltså använda dem för inomhusträning typ fitness samt möjligtvis hike, inte löpning. Generella för- och nackdelar med dessa skor?

Tack! /Frida
 
Kan bara rekommendera det. Bröt fotleden för lite mer än ett år sen, halvår på kryckor vilket gjorde foten väldigt stel. I somras gick jag bara med five fingers I princip överallt och det hjälpte verkligen foten att komma igång. Nu på vintern när jag går med kängor känner jag att den håller på att bli stelare igen.
 
Hej!

Prova dig fram mycket försiktigt. Har du otur/för snabb övergång så kan du spä på besvären.
Jag gillar barfotakonceptet mycket och tror på resonemangen bakom det, men det finns ännu så länge mig veterligen bara anekdotiska bevis och hypoteser kring dess helande affekter. Dvs, det saknas bra kliniska studier på övergång till barfota, och vilka effekter det kan tänkas ha på t ex olika åkommor.
Tänk på att dina fötter hela ditt liv har adapterat till rätt så uppbyggda skor, och har du dessutom en ortopedisk problematik redan så bör du vara extra försiktig.

#L
 
Kanske ingen ny diskussion!? :) Men jag kör ändå!

Problem: Min hålfot är svag på bägge men framförallt ena foten. Tidigare när jag (försökte) löpträna så prövade jag det mesta för att slippa smärtan som uppstod; tejpa, neutrala skor och pronationsskor. Då det inget fungerade tränar jag numera mestadels inomhus (pump, spinn mm), särskilt på vinterhalvåret. Jag kan fortfarande känna av smärtan när man gör vissa övningar, tex utfall. Min känsla säger mig att det är bättre att försöka stärka fötterna i sig själva så mycket som möjligt... än att försöka stabilisera upp dem med "uppbyggda" skor.

Fråga: Jag skulle därför vilja prova FiveFingers! Någon som har liknande problem som mig som har provat? Och vilken modell gäller? Jag vill ju alltså använda dem för inomhusträning typ fitness samt möjligtvis hike, inte löpning. Generella för- och nackdelar med dessa skor?

Tack! /Frida


Har du provat att yoga, jag hade låga fotvalv men för några år sen då jag var på löplappet så trodde inte hon på mig då jag berättade detta, min överpronation som jag haft var numer moderat.Hon sa till och med att jag kunde använda neutrala skor.

Jag rekommenderar dig att prova yoga, för mig tog det bara 10 gånger innan jag insåg hur bra det var för mina problem. Så ge det 10 gånger märker du inget är det bara att sluta. Stretching behövs.
 
Senast ändrad:
Om vi är konstruerade för näringssök en gång i tiden. Gäller det att erfterapa det i rörelsemönstret. Multipla repitioner som i löpning och gång är vi inte gjorda för även om friska individer verkar tåla mycket.
Vrist, fotled och tåpartiet kan stärkas genom tåhävningar och tågång, men detsamma kan skada svaga delar oxså.
Att träna mjukt mellan två stolar där man kan ta en del av kroppsvikten med armarna, överkroppen kan vara en väg. Få av oss har takräls och selar hemma.
Blandat och mjukt verkar vara vägen, styrka och snabbhet kan komma när man behärskar och orkar i måttligt tempo.
Träning syftar till att bli bättre inte förstöra.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.