Hur byter man bärsystem på ramryggsäck?

Men du är nöjd med ryggsäcken förutom det? För mig låter det snarare som att det är en ryggsäck som är helt fel för dig? Vad är det som är så bra med säcken som gör att du är villig att i princip byta ut hela bärsystemet istället för att leta vidare efter en säck som är bättre anpassad för dig och din rygg?

Alaska och Grönland är nog bland det bästa man kan hitta bland ramsäckar, men de passar trots allt inte alla,

Nu tycker jag du tar i lite väl hårt. Precis som du själv säger så är Grönland en bra ryggsäck, och då känns det rimligare att byta ut den del som funkar mindre bra än att byta ut hela alltet.

Det jag gillar är ramens passform (även om jag också skulle vilja pröva den lite kortare varianten att jämföra med), den låga vikten, säckens form, samt att det är den storlek jag vill ha + påbyggbar nertill med extra packsäck, luftig ryggsida iochmed ram, modulär och enkel att reparera säck/remmar. Tyget som både är hållfast och utan kladdig beläggning till skillnad från 90% av begagnade ramryggsäckar. Priset spelar också roll. Kort sagt så gillar jag det mesta med ryggsäcken förutom bärsystemet som skaver.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu tycker jag du tar i lite väl hårt. Precis som du själv säger så är Grönland en bra ryggsäck, och då känns det rimligare att byta ut den del som funkar mindre bra än att byta ut hela alltet.

Du har rätt, jag feltolkade nog ditt inlägg. För mig är bärsystemet den viktigaste komponenten så jag skulle döma ut hela ryggan om just den delen inte fungerar för mig. Tanken slog mig inte att man kan gilla övriga delar av säcken och istället byta ut just bärsystemet. Jag inser också att jag inte bidrog med något konstruktivt som lösning till din fråga. Sorry!
Och om du lyckas få till ett nytt bärsystem så hoppas jag att du vill skriva om det på utsidan för vi är många som är nyfikna :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips