Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor?

Jag funderar på att köpa ett nytt tält (ev. Marmot Grid 2P) inför att bo på samma plats i 4 veckor i sommar under World Scout Jamboree 2011 i Skåne. Jag funderar på hur mycket tältet kommer ta stryk av att sitta uppe så här länge i sträck? Jag läste t ex något här på forumet om att tältduken kan hålla sämre om det har utsatts för UV-ljus under långa perioder?

Beror på hur mycket sol du utsätter det för. Å andra sidan sliter det på ett tält att packa upp och ner det. Tycker inte du ska oroa dig något nämnvärt. Mitt förra tält har jag sovit över 700 tältnätter i under en tolvårsperiod.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag skulle efter att ha sett detta tält, inte låta mitt röda Hillebergs tält i 8000 kronorsklassen stå uppslaget dygnet runt.

Men det går att köpa en presenning för < 100 kronor på Biltema, Clas Ohlson, Rusta med flera ställen och lägga över tältet när solen skiner som mest.

Per

Bilagor

• Hilleberg_2.jpg
    Hilleberg_2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 604
Du behöver nog inte oroa dig för solljus på scoutläger, då regnar det alltid ;)

Det finns ju till och med tarps och liknande som man kan sätta upp över tältet med två längre stolpar och fyra linor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips