hur bra är kvalliten på Helsport

Jag har nu i sommar fått testa mitt nya Fjellheimen 2 på ett par fjällturer. På det stora hela är jag väl ganska nöjd med tältet, men ett par detaljer fallerade dock:

• Riktigt hårt väder hade vi bara ett knappt dygn. Efter kanske tolv timmars hårt regn började sömmarna läcka på några ställen. Ingen stor sak, eftersom jag antar att det löser sig med lite tätning. Under senare delen av natten vred vinden så att vinden låg rakt på bredsidan. Visst slog yttertält och innertält ihop i kastbyarna, men i stort sett uppförde sig tältet bra.
  • Det som dock inte fungerade bra var de små propellrarna av aluminium som skulle föreställa linsträckare. Att skaka vattnet lite försiktigt av yttertältet före ihoprullandet fick linorna att snurra ihop sig med varandra till ett antal övernaturliga knutar. Inte så kul att trassla med i duggregn nästkommande kväll. I och för sig lätt och billigt att byta ut dessa mot Tex Hillebergs modell, vilket jag kommer att göra om lindiameter passar.
  • Även de röda tältpinnarna var ganska värdelösa, vilket man förvisso hade anat. I ren matjord fungerar de säkert bra, men i stenig fjällterräng blev många krokiga direkt. Bara att byta ut dessa också.
  • Det jag verkligen uppskattade var det generösa utrymmet - stor och rymlig absid, bra sitthöjd i innertältet även för mig som är 188 cm lång. Bra ventilation och minimala kondensproblem. Bra kvalitetskänsla generellt i hela tältet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har nu äntligen fått mitt Ringstind SL testat i riktigt busväder och därmed vågat mig på en recension, se här.
I och med att tältet uppförde sig så betryggande med den nya standardstång jag fått från Helsport (8.05 mm DAC), avvaktar jag med att experimentera med ännu kraftigare stång från Shelby, som både skulle bli rätt dyr och byggd av längre segment, vilket skulle försvåra packningen i min lilla ryggsäck.

Verkar vara mycket Helsport hunnit förbättra jämfört med äldre modeller. Mitt tälts linsträckare är små självlåsande plasttingestar med mycket säker funktion och helt utan utstickande delar, som kan trassla ihop sig med något annat.

Tältpinnarna av 2x5 mm fyrkantsprofil har fungerat över förväntan, även i stenig mark, förutsatt att man hamrar ner dem med en sten snarare än trycker in med foten. Kan i o f s bero på att jag är duktig på att slå i spik utan att kröka dem... ;).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips