Hund och kajak?

Jag har ganska nyligen börjat med paddling och undrar om det finns något sätt att få med sig hunden på sina turer. Jag vet att många har med sig barnen ut, men är det något som har erfarenhet av att ta med sig sin hund? Naturligtvis måste man träna honom att hålla sig lugn, men det är ju bara en träningssak.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har liknande funderingar som du och om två veckor är det upp till bevis då vi gör ett försök med några dagars paddling i Dalslands sjösystem. Har en liten lapphundsdam som vi tänkte försöka få med oss på ett eller annat sätt. Jag och sambon har varsin enpersonskajak och min tanke är att hunden ska sitta bakom ryggen på någon slags plattform (prototypen har jag gett sambon i uppdrag att utforma:)) Det får ju inte bli för hög tyngdpunkt eller så och det återstår väl att se om hon ens gillar att sitta där...I värsta fall får vi ta till plan B, medföljande sällskapet i båt får ta hunden. Men det ska bli intressant att se hur det går, inget alternativ för havspaddling dock!

Har sökt på nätet efter tips och idéer inom området "hund och kajak" men det ända jag hittat är bilder på hundar som sitter i egen sittbrunn, men jag är inte så sugen på att köpa ny kajak.

Kan ju meddela resultatet efter sommarens försök!? :)

Linnéa

Ja, hör gärna av dig med hur det gick. Det vore så kul att kunna ta med sig hunden när man ska ut och paddla.

/Ulrika

ingen idé är dålig innan man försökt och kan avfärda den...

Hej igen,

efter lite nyvunnen erfarenhet inom området kan jag nu konstatera att det här med att ha hunden uppe på däck inte var någon fungerande idé. Hon hoppade glatt upp bakom min rygg men tyngdpunkten blev tyvärr för hög vilket hade större inverkan på kajakens stabilitet än beräknat. Gjorde även ett försök att få henne att sitta i en av packluckorna (herregud vad man hittar på:) men det är ju ingen egentlig lösning. Blir nog till att köpa en ny kajak med extra sittbrunn alt. en släpjolle om vi ska få med oss vår fyrbente vän på paddlingarna i framtiden!

Hoppas att du hittar en lösning,

hälsningar Linnéa

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips