Höjdangivelsen hos Garmin eTrex

Har just fått en Garmin eTrex i julklapp. Perfekt tänkte jag. Passar mina behov finfint. Ska i första hand använda den till fjällvandring. Såg sen att modellen över (eTrex Summit) hade barometrisk höjdangivelse (och lite annat smått och gått) och blev då osäker på eTrex:ens höjdangivelse, för visst har den en sådan?
Hur noggrann är den i så fall. Jag vill ju kunna orientera efter höjden och då måste den ju iaf stämma skapligt. Om så inte är fallet, är det då Summit:en som är det naturliga valet om jag fortfarande vill ha en GPS i ett behändigt format och med låg vikt?
Har också läst att mottagningen hos Garmins små GPSer är lite sisådär. Stämmer det? Funkar de t.ex. inne i ett tält?
Det var nog allt för tillfället. Tacksam för lite hjälp.

/Manne

mangu; sa:
Har just fått en Garmin eTrex i julklapp. Perfekt tänkte jag. Passar mina behov finfint. Ska i första hand använda den till fjällvandring. Såg sen att modellen över (eTrex Summit) hade barometrisk höjdangivelse (och lite annat smått och gått) och blev då osäker på eTrex:ens höjdangivelse, för visst har den en sådan?
Hur noggrann är den i så fall. Jag vill ju kunna orientera efter höjden och då måste den ju iaf stämma skapligt. Om så inte är fallet, är det då Summit:en som är det naturliga valet om jag fortfarande vill ha en GPS i ett behändigt format och med låg vikt?
Har också läst att mottagningen hos Garmins små GPSer är lite sisådär. Stämmer det? Funkar de t.ex. inne i ett tält?
Det var nog allt för tillfället. Tacksam för lite hjälp.

/Manne
Hej
Höjdandivelsen är sämre än den horisontella angivelsen. Jag har hört att det kan handla om en faktor tio beroende på hur satelliterna är belägna.
I ett tält fungerar Etrex om det inte är massa träd och sådant över. Om duken är aluminiumbelagd kan man också misstänka sämre mottagning. Mottagningen beror också på hur blött det skymmande skiktet är, ju mer vatten ju sämre mottagning.
Ofta är ju små mottagare en kompromiss pga att antennen inte kan ha optimal storlek och riktning. Jag misstänker att det finns gps:er med bättre prestanda än Etrex fast jag inte har erfarenhet av någon annan. Speciellt om man kan ansluta en extern aktiv antenn. För mina behov passar dock Etrex perfekt eftersom jag gillar storleken.
Varför vill du förresten orientera efter höjden, duger inte X- Y-koordinaterna?

Hans

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips