"Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi?

Jag har tidigare läst en tråd på forumet där en person tipsade om en färdväg på höjden mellan nedre vistas och leavasvaggi. Han hade startat från Nikka gått några hundra meter på leden mot vistas och sedan vikt av mot nord-väst mellan toppana 1991 och 1235. Däruppe var det tydligen ganska lättvandrar gräslandskap. Antagligen liknade det höjden söder om ladjuvaggi.

Jag har själv spanat på området från njurni och det har sett rätt intressant ut. Har också sett att Pearl (pär lindh) på forumet gjort någon tur då han delvis var och traskade i dessa trakter.

Någon som har färdats i dessa mer obskyra stigar och har något att säga/tipsa om. Funderar nämligen på att titta närmare på området under sommarens tur.
 
Jag blev lite fundersam exakt var du menade, men jag antar att du inte menar topp 1991, utan topp 1191 (Guhppuscohkka) och 1235 (Giebmecohkka). Jag har dock ej varit där, men jag delar ditt intresse!
 
Hej,

Jag gick där förra året. Kort och gott så följde jag leden mot vistas någon kilometer från naturrastplatsen där jag klev av bussen, och gick sedan rakt upp på fjället genom skogen.

Väl däruppe var det precis som du misstänker väldigt fint och lättvandrat, mestdels trevlig gräsmark, med utsikten mot vistasdalen att vila ögonen på.

En rutt som jag varmt kan rekommendera.
 
Jag blev lite fundersam exakt var du menade, men jag antar att du inte menar topp 1991, utan topp 1191 (Guhppuscohkka) och 1235 (Giebmecohkka). Jag har dock ej varit där, men jag delar ditt intresse!

Japp! Det var dom jag menade. Skrev fel! :)


Ah! Där var du! Det var dig jag refererade till ovan. Tack för länken och idéen!

Hej,

Jag gick där förra året. Kort och gott så följde jag leden mot vistas någon kilometer från naturrastplatsen där jag klev av bussen, och gick sedan rakt upp på fjället genom skogen.

Väl däruppe var det precis som du misstänker väldigt fint och lättvandrat, mestdels trevlig gräsmark, med utsikten mot vistasdalen att vila ögonen på.

En rutt som jag varmt kan rekommendera.

Ok! Då blir jag verkligen sugen! Just det där kan man ju hoppa av bussen och ta sig upp. Hur var vägen upp på fjället? Mycket spenat/vide? Liknar det tjeuralako eller är det mindre sten?

Min tanke är att ansluta till leden från mårma strax efter passet. Det borde väl funka? Dvs ta sig hela vägen dit över "platån"?
 
Ja ser ju att du skrev mestadels trevlig gräsmark så jag antar att det är mindre sten än på tjeuralako. Läste lite snabbt först.
 
Ok! Då blir jag verkligen sugen! Just det där kan man ju hoppa av bussen och ta sig upp. Hur var vägen upp på fjället? Mycket spenat/vide? Liknar det tjeuralako eller är det mindre sten?

Min tanke är att ansluta till leden från mårma strax efter passet. Det borde väl funka? Dvs ta sig hela vägen dit över "platån"?

Det var inga problem att ta sig upp, tyckte ja, skogen var relativt gles, och de snår som fanns var inte speciellt höga och erbjöd inga speciella svårigheter. Kort och gott: lite björk och snår, men inget exceptionellt. Med en smula tålamod så går det fint.

Följ leden ca 2km och sikta sedan uppemot renvaktarstugan och därefter Guhppusgorsa så kommer du ganska så rätt.

Väl uppe på fjället så är det betydligt mera gräsmatta än vad det är på Tjeuralako. Det blir något stenigare allteftersom man går norrut på platån, men det rör sig om småsten, inga block.

Väl nere i Leavsvaggi finns det överskott av fina tältplatser hela vägen in, ända till sjön 1066, kanske ännu längre.

Att därefter fortsätta mot nordväst och komma på leden över mårma från sidan erbjuder inga som helst besvärligheter.
 
Det var inga problem att ta sig upp, tyckte ja, skogen var relativt gles, och de snår som fanns var inte speciellt höga och erbjöd inga speciella svårigheter. Kort och gott: lite björk och snår, men inget exceptionellt. Med en smula tålamod så går det fint.

Följ leden ca 2km och sikta sedan uppemot renvaktarstugan och därefter Guhppusgorsa så kommer du ganska så rätt.

Väl uppe på fjället så är det betydligt mera gräsmatta än vad det är på Tjeuralako. Det blir något stenigare allteftersom man går norrut på platån, men det rör sig om småsten, inga block.

Väl nere i Leavsvaggi finns det överskott av fina tältplatser hela vägen in, ända till sjön 1066, kanske ännu längre.

Att därefter fortsätta mot nordväst och komma på leden över mårma från sidan erbjuder inga som helst besvärligheter.

Tack för svar! Men jag uttryckte mig lite vagt. Tanken är att ansluta till leden söder om mårma och inte att gå via leavasvaggi utan fortsätta hela vägen på "platån". såg det görbart ut?
 
Det var inga problem att ta sig upp, tyckte ja, skogen var relativt gles, och de snår som fanns var inte speciellt höga och erbjöd inga speciella svårigheter. Kort och gott: lite björk och snår, men inget exceptionellt. Med en smula tålamod så går det fint.

Följ leden ca 2km och sikta sedan uppemot renvaktarstugan och därefter Guhppusgorsa så kommer du ganska så rätt.

Väl uppe på fjället så är det betydligt mera gräsmatta än vad det är på Tjeuralako. Det blir något stenigare allteftersom man går norrut på platån, men det rör sig om småsten, inga block.

Väl nere i Leavsvaggi finns det överskott av fina tältplatser hela vägen in, ända till sjön 1066, kanske ännu längre.

Att därefter fortsätta mot nordväst och komma på leden över mårma från sidan erbjuder inga som helst besvärligheter.


Tack för svar! Tanken är dock att försöka ansluta till leden strax söder om mårma. Dvs gå över ruomascurro. Tror du det är möjligt?
 
Tack för svar! Tanken är dock att försöka ansluta till leden strax söder om mårma. Dvs gå över ruomascurro. Tror du det är möjligt?

Det var min tanke att gå där men som jag skrev så blev vädret markant sämre. Men jag har någonstans läst om ett gäng ungdomar med ledare som gått där. Dessutom mötte jag ett par när jag, via Leavasvaggi, kom ut på leden. De var på väg söderut och hade för avsikt att någonstans uppe mellan Vassacohkka och 1641 vika av mot SO och gå över Ruomascorru. De skulle sluta sin vandring i Årosjåkk.
 
Det var inga problem att ta sig upp, tyckte ja, skogen var relativt gles, och de snår som fanns var inte speciellt höga och erbjöd inga speciella svårigheter. Kort och gott: lite björk och snår, men inget exceptionellt. Med en smula tålamod så går det fint.

Följ leden ca 2km och sikta sedan uppemot renvaktarstugan och därefter Guhppusgorsa så kommer du ganska så rätt.

Väl uppe på fjället så är det betydligt mera gräsmatta än vad det är på Tjeuralako. Det blir något stenigare allteftersom man går norrut på platån, men det rör sig om småsten, inga block.

Väl nere i Leavsvaggi finns det överskott av fina tältplatser hela vägen in, ända till sjön 1066, kanske ännu längre.

Att därefter fortsätta mot nordväst och komma på leden över mårma från sidan erbjuder inga som helst besvärligheter.

Tack för svar! Tanken är dock att försöka ansluta till leden söder om mårma. Dvs gå över ruomoscurro eller vad det heter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.