Höga Kusten leden

Jag gick etapp 5-9 i våras på 4 dagar, samt besteg Skuleberget och två andra mindre toppar på vägen. Skulle kalla mig själv relativt otränad. Tyckte inte det var allt för jobbigt!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finns de som löpte hela leden i ett sträck i somras. Personligen är det inget jag skulle klara av. Hela sträckan är ~12 mil med väldigt blandad terräng, allt från vanliga skogbilvägar (och kortare sträckor med asfalt) till liten stig.

Det jag tycker är fint med leden är att det är mycket varierad terräng och du kan hoppa på sträckan var som helst. Kring skuleskogen är det mest folk men det beror också på att det är mest spektakulärt där, med skrevan som pricken över i:et. Ett tips är att ta avstickaren upp på slåttdalsberget om vädret tillåter. För en "utsocknes" som går första gången är denna sträcka att rekommendera, även fast det är den mest trafikerade.

Har du tänkt att gå hela? Isf skulle jag ändå tänka samma som när man går i fjällen dvs att man går ca 3km/h.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips