Höftproblem och sovsäckar

Har en teori om graden av upplevda höftproblem och sovsäck.
Det tär på att vandra och bära last.
Sen formen på sovsäckar tror jag ytterligare förstärker obehagskänslan kring höftlederna;man ligger med benen tätt ihop utan möjlighet att fälla ut dom,utåtrotera stor del av natten,sen gå igen.
Vad göra?
Man vill ju kunna idka sitt vandrarintresse så länge som möjligt i livet.
Visst strecha och töja efter dagens vandring,men de säckar som har strechdel samt hel dragkedja så man kan ha dem som täcke+ ett riktigt mjukt underlag (downmat etc) kan göra en hel del,+att inte ha tyngre än nödvädigt och vandringsstavar.

Det här problemet och att vara ivändare höll på att stoppa mitt friluftsliv för ett 15-tal år sen. Jag skaffade rymlig sovsäck och mjukare madrass. Allt blev tyngre men för sovkomfortens skull blev det väsentligt bättre. Tack vare bättre sömn blev det fler övernattningar ute etc...Tyskarnas katalog har flera sovsäcksmodeller med mera rymd i.
Flera moderna liggunderlag finns i tjocka modeller. Allt kanske inte går mot 2-hg modellen, men sömn och vila är värt tämligen mycket. Rätt gymnastik räcker inte alltid har jag sett. Dessvärre har jag även ibland sett att bytet sätts in för sent, dvs det är kört. Hoppas du är i tidiga änden av problemet och kan hjälpa dig runt om det.

Lycka till
//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips