Hjälp....

Hej alla ni som kan nått!

Det är så här att jag är i valet å kvalet när det gäller att köpa telemarksskidor. Det här är min andra säsong på telisar, har både åkt i och utanför pist och kommer fortsätta med både. Tidigare har jag bara lånat skidor men nu skall jag alltså köpa mig ett par + bindningar. Pjäxor har jag.
Alternativen jag har är:

Extrem freedom, 1.84 m 2000:-
k2 (kommer ej ihåg modellen) 1.78 m 1000:-

Saken är den att jag har åkt på extremen ifjol å de var underbara men de är ju använda och lite slitna så det jag egentligen undrar är om det är ett bra eller dåligt pris?
Vet däremot att för k2 så är det ett bra pris, de är inte använda nått alls.
En annan sak jag tänker på är längden på skidorna
Själv är jag 1.70 och är starkt byggd. Fast allt hänger ju på vilken åkning jag vill ha.Och jag tror inte att 6 cm spelar så stor roll för mig.
Sedan funderar jag på bindnigar men jag återkommer sen för det här blev långt nog.
Jag hoppas att nån därute vill ge mig några vettiga råd.
//Hille
 
Kan och kan...

Extrem har varit lite ojämna i sin tillverkning av skidor, de har inte varit lika bra som brädorna.

K2 har flera två bra modeller Totally Piste och Super Stinx, där den första förmodligfen passar dig bättre.

Andra märken som du kan kika efter är Atomic med modellerna TM 18 eller TM 22 (hette tidigare 20 och 24) eller Elans Stinger eller Colouir.

När det gäller längden så kan jag säga att jag själv är 200cm och åker på ett par 190cm i pist och ett par 184 cm långa skidor offpist...

När det gäller skidans hårdhet har det dels med vikt och dels med åkstil och benstyrka att göra, men för att generalisera så skulle jag rekomendera en mjukare skida till en tjej om denne åker sin andra säsong.

Bindningar, G3 Targa och Rotefella Chili Cobra brukar vara uppskattade.
 
Tack

Tack för din hjälp, ska ta mig en funderare och sedan må jag bestämma mig för jag kan int fundera nå längre nu. Vill ju ut å åka.
//Hille
 
Skulle satsa på K2, dels för att Extremen verkar väl långa, dels för att Extrem verkar ha ganska många måndagexemplar...
Sen är ju skidval en extrem smaksak!
Vad gäller bindningar så rekomenderar jag att du INTE köper Chilli! Vill du ha Rottafella så köp Cobra istället. Chilli är kända för att gå sönder och äta pjäxor...
 
Provåk!! Ser att du bor i Jämtland. Åk till Raskens och testa skidor innan du bestämmer dej för vad du vill ha. Det är stor skillnad på skidor, bindningar och pjäxor.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.