hjälp

Hej
Jag har hittills åkt på lånad o hyrd utrustning och tänkte köpa eget nu i vinter.
Men då pengarna tryter så funderar jag på att vänta med skidor och bara köpa
pjäxor först.
Därför undrar jag om ni tror/tycker att jag gör nå dumt om jag tar mina gamla
Rossignol 4S-slalomskidor, och skruvar på en telebindning på dom???
Om jag gör det, ska man försöka fylla igen hålen då efter slalombindningen? Med vad?

Sen så funderar jag även på hur lång en teleskida "ska" va? Själv är jag 178 lång och tänker väl ändå köpa en carvingskida då det bär till.

/Morgan
 
Hej Morgan!

Vad jag tycker att du ska göra om du är osäker vad gäller montering av telisbidning på dina gamla slalomlagg, är att gå in till ngn handlare som kan det där med plugga gammal bindning o montering av en ny. Det är i sig inte så svårt men en fackman har alltid rätt prylar o sen är det förhållandevis billigt; 100-150 svenska pengar o det tycker jag inte är så farligt.
Vad gäller om du KAN åka på dina 4s, har jag inte så mycket att säga om men jag har svårt att se om det skulle vara ngr problem. Det finns säkert folk på den här sidan som kan sånt här bättre än jag. Bor du i Götet kan du alltid gå in på ADAMS, de brukar ha svar på det mesta.
Tack!
 
Re. Hjälp

Jag håller med Johan om att det är en bra idé att låta en butik eller skidshop plugga igen hållen och montera telisbindningar på dina gamla 4s. (fyi. man pluggar med hjälp av plastpluggar och trälim.)
Att åka på dem är nog inga problem men det finns idag betydligt roligare skidor att åka på, men det fungerar nog i en övergångsperiod.
Idag så är det så att man köper korta skidor, själv åker jag på slalom 180cm och telis 190cm och då är jag 196cm/93kg.
Till dig så skulle jag nog rekomendera (lite beroende på din vikt) en skida i längd runt 180cm, ju kortare dessto mera sväng och dessto mindre bärighet i puder.

Lycka till

Anders - utsidan.se
 
Black Widow!

Tjena!

Om inte jag har helt fel (vilket faktiskt har hänt) är den numera klassiska telemarksskidan (en av de första med alpina mått) Rossignol Black Widow baserad på 4S. Jag tror att BW gjordes något mjukare för att passa telemarksåkning, men på den tiden åkte de flesta fortfarande omkring i läderskor... 4S fungerar säker utmärkt som telemarksskida om man inte är ren nybörjare.

Men ... precis som Anders måste jag säga att det har hänt en del på skidfronten de senaste tio åren!

Lycka Till / MM
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.