Hjälp med skidtips!

Jag är på jakt efter ett par nya skidor. Är en medelmåtta (måste man ju säga om man är tjej!) men har åkt ganska många år. Åker mest pistat men gillar utmaningar så offpist kanske kan va nåt i framtiden. Fick tips på Alpingaraget om en all-mountain tjejskida "scott maya". Jag är 170 lång men pga ganska "lång spets" så rekommenderade han mig en skida som är 175 lång. Nån som har nåt att kommentera kring detta? troligtvis en bra skida men är mest osäker på längden...
Tacksam för alla tips man kan få! =)
 
Har för mig att Maya är en tjejvariant av deras populära Aztec. Vet att Aztec är en skida som har fått väldigt bra omdömen i diverse tester. Tycker inte att det finns så mycket att fundera på när det gäller längden. Skidan är inte speciellt bred med en ganska kort radie. Med tanke på att redan har åkt en del borde du inte ha några problem att få in den i sväng. Borde passa dig bra om du ska ha den som en allround skida som ska fungera till lite av varje.

Ha det så kul i off-pisten.

John
 
Lunkan76

Jag är 185 cm och köpte samma längd på skidorna ,Fischer big stix 78mm i midja radie 21m passar om man gillar större svängar. Längre skida ger bättre bärighet och också bättre isgrepp. När det blir riktigt brant och isigt växlar jag över till parallellsvängar.
 
Skidlängd

Håller med föregående inlägg, jag har 182 och är 185 men har provat åka på både längre och kortare skidor (+-15cm) och tycker inte längden har så stor betydelse. Däremot har skidmodellen stor betydelse, hittar jag en skida som känns bra så åker jag hellre på den i 193 än en annan i "rätt" längd.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.