Hjälp med telemarksutrustning!

Hej!

Jag e flitig läsare på erat forum och ska nu försöka bli en "skrivare" också. Nu är det såhär. Jag ska köpa telemarksutrustning. Skidor, bindningar och pjäxor. Tänkte beställa allt från telemarkbibel.com. Hur är det företaget. Lev tider och kostnader hittar jag ingen info om.

Pjäxor: Garmont GARA. Dessa e spikade. Är det nån som vet vad strl 27 är i UK storlekar

Man kan köpa paket på telemarkbilble här är länken. Det är alltså de skidorna jag har att välja imellan

http://www.leicht.li/product_info.php?cPath=4&products_id=61&osCsid=f151401d4772028d2b63defa1aa019f3

Hur är elan mx four? duger de till mig eller är de kassa? Det jag behöver hjälp med är alltså skidor och bindningar. 20mm eller 30mm plattor, längd på skidor.

Jag är 182cm väger 78kg. Har åkt mkt "vanliga" skidor tidigare.

PS över 500 eurosar tillkommer nåt som heter Portopauschale. Vad är det?

[Ändrat av Martin_einarsson 2004-01-08 kl 13:22]
 
Om du ska ha Gara så kan du titta på http://www.globetrotter.de Dom har superbilliga paket, bla flear par bra Atomic-skidor.

Storlek 27 betyder att din fot ska vara 27cm. Vet inte hur bra detta stämmer på Gara, tror att Garmont brukar vara lite korta. Gara är en bred pjäxa, så du ska ha bred fot. Titta även på http://www.telemark-pyrenees.com

Jag har beställt från alla tre. Globetrotter är snabbast, billigast men har litet utbud, TP har bäst kundservice, störst utbud och är nästan lika snabba. TB tog lång tid på sig.

Passa på att surfa in på http://www.telemarktips.com På deras forum står ALLT om telemark
 
Pjäxorna har jag varit och provat så de passar. Jag hittar dock inte en enda skida på globetrotter. Letar jag dåligt? Finns en massa längdåkning. Vilka atomic skidor är att föredra då? finns en som heter Tm-22 har jag för mig. jag vill helst inte knäcka 5000:- gränsen

Tacksam för svar
 
Ursäkta, man kan ju visst komma under 5000:- på Globetrotter:

Garmont gara pjäxor 239.95

Atomic TM9 skidor, fick mycet bra betyg i Utenmagasinets test, klådde bla TM22 : 169.95
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=kh70601&GTID=3edeb80baf20dd50ba822aa81da14404

Chilibindning inklusive plattor: 79.95
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=gr75001&GTID=3edeb80baf20dd50ba822aa81da14404

Summa 4400:- Jädrigt billigt, ungefär vad man får ge för bara pjäxorna här i Sverige
 
Kanontips!!

Jag e dock lite rädd för den där chilibindningen efter att ha läst på telemarktips.com.
De säger att den gnager på pjäxan och lätt lossnar eller går sönder. Var rätt inne på en hardwire bindning. Men för det priset kan man ju inte klaga. Det stora minuset är att strlek 27 kommer in vecka 5 och jag skulle behöva dem innan.
Är det värt att betala 3800 i sveige och få dem på en gång? Annars måste jag hyra och det kostar ju 1000:-
Usch vad svårt det blev.
BEgagnade pjäxor vet jag inte om jag vågar köpa. Känns som om man vill gå in dem på egen hand.

/Martin
 
Hyr tills du provat ut rätt

Är det värt att betala 3800 i sveige och få dem på en gång? Annars måste jag hyra och det kostar ju 1000:-
Usch vad svårt det blev.

Om du inte vet exakt vilken storlek du drar tycker jag du ska hyra. Det är jäkligt viktigt att man inte köper för stora/små. Tänk också på att innerskon ger med sig lite efterhand, skorna "växer".

Mvh
/Pär
 
Chilibindningen gnager främst på Crispi-pjäxor, jag har åkt flera år på Chili/Scarpa och inte haft några problem. Mina Garmont Squadra (finns inte längre, mellanting mellan EnerG och Gara) funkade också ba till Chili. Annars kan du ju lägga till 40 euro och få Cobra R4 på globetrotter, det kan det ju vara värt.

Vad gäller att dom är slut är det värre, kanske får ta och besälla från något annat ställe, typ http://www.telemark-pyrenees.com Tyvär har dom inte Gara, SynerG G-fit är väl närmast. Den har en innersko som du formar själv i ugnen. varmare, lättare, bekvämare än vanliga innerskor. Inte så svårt faktiskt. Sätt ugnen på rätt temperatur, stoppa in innerskorna (utan innersulan!), vänta 10 minuter, sätt i innerskorna i skalen, sätt i sulorna och foten, knäpp löst och vänta 10 minuter på att det ska svalna. Klart. Om du har en avklippt socka över tårna, lite bomull mellan stor och pektån och ett par nylonstrumpor utanpå så blir skorna trånga där dom ska vara trånga och sköna i tårna. En kompis med riktigt breda fötter kör Scarpa T1 tack vare såna formbara innerskor, det hade varit omöjligt med standard innerskor. Och jag som har smala fötter har garmont... G-fit vare tack och lov!

Hyra är svårt, du måste ha tag på en uthyrare som har Gara och dessa bör inte vara för gamla och utplängda, då vet du ju iallfall ingenting. Dessutom dyrt som sagt var.

Maila TP och hör om du kan få tt bra paketpris!
 
Oj, många inlgg blir det...

Du vill ju ha strl 27, den är ju slut just nu på Globi, men 26.5 finns. har du kollat att du inte kan ha den? Tån ska ta i frammi när skon är oknäppt men inte ta i när du dragit åt spännena. Dessutom töjer sig innerskon. Jag menar inte att du ska köpa för små skor, men kolla efter om du kan ha 26.5.
 
Rätt temperatur?

, SynerG G-fit är väl närmast. Den har en innersko som du formar själv i ugnen. varmare, lättare, bekvämare än vanliga innerskor. Inte så svårt faktiskt. Sätt ugnen på rätt temperatur, stoppa in innerskorna (utan innersulan!), vänta 10 minuter, sätt i innerskorna i skalen, sätt i sulorna och foten, knäpp löst och vänta 10 minuter på att det ska svalna. Klart. Om du har en avklippt socka över tårna, lite bomull mellan stor och pektån och ett par nylonstrumpor utanpå så blir skorna trånga där dom ska vara trånga och sköna i tårna. En kompis med riktigt breda fötter kör Scarpa T1 tack vare såna formbara innerskor, det hade varit omöjligt med standard innerskor. Och jag som har smala fötter har garmont... G-fit vare tack och lov!



Vad är rätt temperatur på ugnen? har själv köpt en randoneépjäxa Garmont G-ride från Globetrotter. Om jag fattat det rätt har den en formbar innersko och det skulle ju vara bra att få den att sitta ännu mer perfekt så vad ska jag ställa ugnen på?
 
Beroende...

på vad det är för typ av ugn, så är väl "rekommendationen" på 120 grader. Typ av ugn innebär om det är en varmluftsugn eller inte...med en "vanlig" ugn så bör man "förvärma" den för att sedan vrida ned värmen till 120 grader (förvärmningen har att göra med att undvika "strålvärme")...lämpligtvis så tar du en titt på denna lilla film snutt...

/Anders B
 
Chili

Vandrare; sa:
Chilibindningen gnager främst på Crispi-pjäxor, jag har åkt flera år på Chili/Scarpa och inte haft några problem. ... Annars kan du ju lägga till 40 euro och få Cobra R4 på globetrotter, det kan det ju vara värt.

Oj har sett många mosade Chilli, jag skulle aldrig köpa ett par sådana när det finns så många andra bra bindningar.

Senast här i veckan så sprack en kompis chilli bygel (den tredje jag har sett spricka)... Vajrar som går sönder skall vi inte tala om... Sen sliter det grymt mellan chillins/cobrans metalldel och själva bindningen. Efter två tre års aktivt åkande så kommer du ha flortunnt material där!

Cobran är bättre men de är lite för mjuka i materialet kring fjädrarna, kommer att paja om du kör puckel då stålkanterna kommer att gnaga sönder cylindern. Har sett en förvriden cobra samt två där cylindrarna har ätits upp.

Nej jag skulle fundera på 7tm, G3 Targa, BD O2 och O3 (tyvärr otestade men ser grymt fina ut...)
[Ändrat av fafner 2004-01-11 kl 11:36]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.