Hjälp, vatten i kajaken.

Fredrik Holmström

Gäst
Hjälp,

det läcker in lite vatten i mitt akter skott (Artisan). Hur fan ska jag hitta läckaget och vad lagar jag det med? Det känns inte alls bra det här...

mrstaffan@telia.com (Mr Staffan)

Gäst
Tips

Jag hade en Artisan som läckte i skäddavajerinfästningarna dels vid skäddaboxen och dels i sittbrunnen. Dessutom hade halva gjutningen runt roderröret släppt och det läckte där med. Åtgärdades med plastning och sen var det inga problem.
Luckorna var helt täta.

Hoppas att tipsen kan vara till hjälp.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

hans.friedel@kantzowska.se ()

Gäst
Untitled

För att hitta läckage kan man använda såpvatten. Först fixar du till ett högre lufttryck på ena sidan. Du kan använda tryckluft, en omvänd damsugare, en fläckt eller liknande. sedan pensla du på såpvatten på skarvarna där det bubblar är läckan

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
PS. Att hitta läcka DS.

Ett enkelt sätt om man är två är att fylla kajaken med en spann vatten och ändra läget tills man ser var det droppar ut. Ett läckage på en Icefloe lokaliserades i skarven mellan skrov och däck vid det bakre skottet och det syntes först efter att vi roterat kajaken en stund med 20 l vatten i. Den sprickan öppnade sig bara i grov sjö med kraftiga påkänningar på skrovet.

Fredrik Holmström

Gäst
Tack för tipsen+tätning.

Tack för tipsen,

jag ska ta itu med läckan imorgon.Tror att jag provar ditt senaste tips Staffan. Det verkar vara idiotsäkert, men vad ska jag täta med när jag hittat läckan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips