Hjälp välja kajak

Hejsan!

Jag står i kast med att köpa min första kajak och som helt ny skulle jag uppskatta era tankar.
Just nu står valet mella en world kajak 500 och Aquilo ProXplore II K1.

WK500 har jag vart och testsuttit och tyckte den kändes ganska skönt. Har även möjlighet testpaddla den då det är ett fjolårets uthyrningsex hos en firma här i karlstad. För kajak, kapell och paddel skulle det kosta 10800. Kajaken är i mycket bra skick.

Sen har jag via nätet hittat en ProXplore II K1 för ca 7000 ex paddel osv. Försökt att läsa så mycket jag har kunnat hittat men skulle utan tvekan uppskatta om ni där ute har några tankar om dessa två modeller.

Kajaken kommer mest användas för att paddla vänerns skärgård och kanske medtagas till västkusten.
Om det har betydelse för era svar är jag 165 lång och runt 90 kg

Hej
Om du söker så har frågan ställts förut och den har nog inget exakt svar..
Du hittar svaren , hyr, prova etc.

Köp inte för stor kajak vilket är risken att man tittar på i början. (jag tittade stort i början men paddlar mindre storlek nu)

Har du inte möjlighet att prova en massa köp en begagnad och kom ut å paddla, sikta sedan på att nästa blir den (mer) "rätta". Då har du sett lite andra och kanske kunnat prova andras på några turer.
Sök upp likasinnade i din närhet, friluftsfrämjandet, kanot/kajak-klubb eller facebook-grupp för att paddla med andra i början. (man lär sig snabbare då)

Mvh Gunnar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prova/paddla i Karlstad

Om du inte redan bestämt dig för köp finns det en del möjligheter att prova kajak i Karlstad. Jag antar att du varit på Vänerkajak eftersom du provsuttit en WK 500 och där finns det säkert fler att provsitta/provpaddla. Bland Karlstad Långfärdspaddlare (långsampaddlare) finns det massor av olika kajaktyper. Ryktesvis ev. pröva på med On Water och Paddlarklubben i maj. Vi i KLP onsdagspaddlar varje v fr o m maj. Se hemsidan www.laget.se/KLP. Under juli brukar vi ha samarrangemang med Vänerkajak och Friluftsfrämjandet med en pröva på kväll med olika kajaker och instruktioner. Första helgen i augusti kommer det ev. ett litet paddlarsymposium. Man kan hyra två olika kajakmodeller av Friluftsfrämjandet. Om man är medlem i Paddlarklubben har de både s k havskajaker och motionskajaker att hyra. Informell prova på av KLPmedlemmarnas kajaker kan ibland ske vid onsdagspaddlingar. Och som alla säger, prova, prova och prova och köp kajak med ändan och så lätt paddel du har råd med.

Hej !
Det var det BÄSTA råd för kajakköp jag sett från Helge Lyckberg!

Citat från Helge:

Prova, prova och prova och köp kajak med ändan och så lätt paddel du har råd med.

Tack Helge!

Hälsningar
Lennart
:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips