Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken!

Jodå, men ju lättare prylar du stoppar i säcken, desto mindre viktigt blir det med ett stabilt system. Själv har jag en sådan här som jag är löjligt nöjd med (vilket de flesta på forumet antagligen redan vet vid det här laget...)

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS46

Jo, den där ser ju intressant ut. Det fanns inte många Osprey här i butikerna. Hade nog köpt en sån annars faktiskt. Kan faktiskt fortfarande göra det, då jag ännu inte gjort affär på någon ryggsäck. Trist att sitta och vänta på internetköp dock.

Mitt närmaste alternativ var en Deuter ACT Lite 40 + 10. Väger ca. 200 gram mindre, har flera förvaringsutrymmen (jämfört med i princip ett enda på Black Diamond Epic 45, vilket iofs inte stör mig), har regnskydd inbyggt, någon form av ventilationssystem (heter Aircontact tror jag). Överlag ganska skön att ha på sig. Gillade att den var justerbar. Fan vet om man gjorde fel val, men jag sket i den.

Enligt min syn på saken så är all vikt besvärlig. Jag köper inte en ryggsäck för att den ska vara lätt, utan för att den ska göra själva bärandet så mycket mindre besvärligt som möjligt. Jag betalar faktiskt gärna med 500 g - 1 kg för att få konfort när det gäller att bära resten av kilona.

Om man med att packa smart kan minska säckvikten med 500 g så är det ju intressant att lära sig packa klokare. Alternativet verkar ju vara att inte utvecklas, hemska tanke.
Det är riktigt konstaterat att det är en djungel av prylar ute i bodarna och på nätet. Just därför gäller det att ha ett gott underlag innan man beslutar sig.
go tur

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Köp inte för stor säck heller...

Mitt tips är att inte välja en som är för liten (45 l är ok om det rör sig om mindre än en vecka utan större tält och kök). Det är skönt att få plats med allt i säcken och har den inte ram så är det ingen höjdare att sätta saker utanpå säcken..

Jag tycker att det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att inte som förstagångsköpare köpa för stort. Köper man för stort så riskerar man att ta med sig onödiga saker, bara för att man får plats... vilket gör att man riskerar en onödigt tung packning.

Men visst, har du bra självdiciplin så ;)

Om man med att packa smart kan minska säckvikten med 500 g så är det ju intressant att lära sig packa klokare. Alternativet verkar ju vara att inte utvecklas, hemska tanke.
Det är riktigt konstaterat att det är en djungel av prylar ute i bodarna och på nätet. Just därför gäller det att ha ett gott underlag innan man beslutar sig.
go tur

Där håller jag med dig fullständigt. En vesäntlig del av vilket underlag som helst är konkret och personlig erfarenhet. Jag kan inte sitta här och vänta först på att jag ska komma fram till vilken som är den ultimata ryggsäcken, och sedan på att den eventuellt dyker upp med posten. Urvalet var begränsat till en massa lågkvalitetsmärken som jag redan har erfarenhet av sedan tidigare år, där grejer man köper snabbt pajar för en, några säckar från Deuter, några från Fjällräven och denna. Vad mer kan jag säga? Jag vet att den är lite småtung, men jag är rätt säker på att jag kommer att kunna leva med den ändå tills vidare.

Sedan kan jag återkomma och ge dig min synpunkt på hur det är när jag testat någon ultralätt ryggsäck utöver denna som är lite tyngre om man säger så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips