Hjälp! Mögligt tält?

Vilken otur du har.
Jag har aldrig haft ett tält som möglat för mig.
Visserligen så ligger mitt tält nedpackat under dagen för att sedan
sättas upp på kvällen igen så jag antar att det behöver förvaras
en längre tid nedpackat för att mögel skall uppstå.
Efter regn torkar jag av tältet med en trasa eller papper för att sedan lufttorka
ett tag innan jag packar ihop det.
För att ta bort mögel hade jag provat grönsåpa.
Men det är bara min teori då jag aldrig haft det problemet.
Ättika låter inte fel heller.
Visst ättika dödar säkert mögelsporerna men rengör det tältet från
det döda möglet eller är det döda möglet kvar?

Trist att få mögel så snabbt! Alltid en bra rutin att hänga upp tältet att torka ett dygn när man kommer hem, även om man tror att det var torrt. Kondensen gör tillräckligt med skada. Gör du det så lär du inte få mögel igen.
Ättika är som många har sagt ett bra medel för att få död på sporer, men ha på dig handskar eftersom det inte är snällt på händerna. Diskmedel kan nog få bort det mesta av fläckarna. Tyvärr vet jag från båtlivet att det kan vara svårt att få bort alla fläckar från textilier, även om man får bort tillväxten. Men är förhoppningsvis lättare på tält. En mjukare typ av borste, typ nagel- eller tandborste kanske kan vara bra om du är försiktig och inte skrubbar för hårt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men bdrum betår ju av kakel och plastmatta - medlet ska ju inte samtidigt ta död på tältduken. Att det dödar svartmögel är en bra början men det måste också vara tält-tolerant.
Är det tältvänligt också?

/Patrik
Ta bort orden "i badrum" från min text. Det ska inte vara med, jag som råkade lägga till dessa orden.
Inte en aning om det är tältvänligt?

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips