Hjälp mig identifiera spillning.

Sprang på denna spillning ute på en skogsväg i närheten av mitt hem. Vi är nu kluvna i vem som gått här. Referens är en sko på 26cm. Min sambo menar björn, men jag e osäker? Vad säger ni?
 

Bilagor

  • 30390946-C40A-483F-BC42-80E09551490D.jpeg
    30390946-C40A-483F-BC42-80E09551490D.jpeg
    4.8 MB · Visningar: 259
Upplever hästars spillning mer fast & ”bollig” än såhär? Bifogar en till bild på avtryck funnet i anslutning.
 

Bilagor

  • 6B4CFDBB-C6B6-42EB-A6FB-98C77219E307.jpeg
    6B4CFDBB-C6B6-42EB-A6FB-98C77219E307.jpeg
    5 MB · Visningar: 187
Ser ut som sommarspillning av älg. På våren när älgarna går över till färsk föda blir spillningen annorlunda än de vanliga avlånga bollarna man är van vid.
 
Jag gissar på älg, björn eller människa.

En sådan blaffa blir det av en blanddiet med växter/örter/kött från björn. Har den ätit kött och bär brukar hår, benbitar och bärskal synas.

Kan även vara "sommarspillning" från älg.

Björn har mer svart och älg mer grön/brun spilning.

Ni kollade inte innehållet något?
 
Tycker det ser ut som älgens sommarspillning.

Ett sätt att skilja mellan älg- och björnskit, vilka kan vara ganska lika varandra, är att titta närmare på strukturen. Älgspillningen är betydligt jämnare i strukturen eftersom älgen, som den idisslare den är, tuggar maten flera gånger. Björnens skit är mer full av "stickor och strån"
 
Jag tycker att det här var väldigt svårt. Jag vet att älgens sommarspillning ser annorlunda ut men brukar den verkligen se ut på det viset? För mig är den mer som "den brukar se ut" fast ihopklistrad och mer kladdig. Det kan vara björn, men borde den inte vara lite mörkare då med tydligare innehåll? För övrigt så hade en mer close up bild varit lämpligt, gärna grävt med en pinne också.

Sen tycker jag du bör ta ett snack med din man. Hur ser hans spillning ut? Vi kan inte utesluta människan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.