Hjälp med val av inlines

Re: Re: Re: Salomon P9P

Köpte idag ett par Pilot V PRO2.
Dock är jag lite kluven om jag har valt rätt storlek. Strl 28.5 som jag valde sitter så man kan röra lite på hälen, dock var 27.5 som var nästa steg så små att tån tog i framtill. Dock gick 27.5 att ha på men de var inte bekväma. Man kan inte få ner något finger bakom hälen på 28.5. Kan man känna efter så att de verkligen sitter som de skall?

Dessutom blev jag lite osäker på om det är rätt inlies, den ser ganska extrem ut, man kanske skulle ha valt en motoion 9 eller 7a? Dock satt de inte lika hårt om foten. Denna sitter ju som skruvstäd och kostar samma peng...dock kan jag känna att den känns lite extrem...

Kan tillägga att jag höll på att vurpa när jag testade båda skorna på på samma gång:)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu när jag sitter här hemma med V PRo 2an så börjar jag bli mer och mer osäker på om det e rätt inlie som jag köpt.
Jag vill ju kunna köra på större parkeringsplatser fram och tillbaka för att köra lite "sprint" (eller vad det nu kallas)och kunna svänga hyfsat snabbt runt. Men när jag känner på Piloten så känns det som det kommer bara går rakt fram?
Skall jag lämna tillbaka dem och gå på Salomon Motion 9 istället? Det känns som att de kommer svänga snabbare?
Nu är det beslutsångest kan jag lova! :D


//Mats
[Ändrat av prahna 2006-05-17 kl 12:39]
 
Jag var i samma sits som du för ca 2 år sedan. Då valde jag ett par Pilot 9 Pro med fyra 84mm hjul. Tanken var att träna hyfsade distanser på måttligt raka asfaltsträckor i stadsmiljö, varför manöverbarhet var en viktig beslutsfaktor. För mig funkar det ypperligt att både ligga och rejsa (med stavar) på cykelvägarna samt att ligga och köra "åttor" på IKEA's parkering efter stängningsdags. Då kan jag göra saxningar i hög fart utan bekymmer. Bromsen är ett måste när jag kör i stan. Alla försök att stoppsladda leder för mig till "oönskade flyglägen" som det så vackert heter. :)
 
Tumbleweed; sa:
Jag var i samma sits som du för ca 2 år sedan. Då valde jag ett par Pilot 9 Pro med fyra 84mm hjul. Tanken var att träna hyfsade distanser på måttligt raka asfaltsträckor i stadsmiljö, varför manöverbarhet var en viktig beslutsfaktor. För mig funkar det ypperligt att både ligga och rejsa (med stavar) på cykelvägarna samt att ligga och köra "åttor" på IKEA's parkering efter stängningsdags. Då kan jag göra saxningar i hög fart utan bekymmer. Bromsen är ett måste när jag kör i stan. Alla försök att stoppsladda leder för mig till "oönskade flyglägen" som det så vackert heter. :)
Skönt att höra att det nte bara e jag som har varit i denna sits:)

Jag undrar om jag inte skall byta dem mot motion 9an ändå.
Dessa har 3*100 och 1*84 så det blir ju inga supersnäva svängar direkt.

Det som lockar lite är att köra som jag såg en tjej köra när jag var i Cannes förra sommaren. Hon körde då på en parkering som var ca 200*20 meter där hon körde fram och tillbaka och svängde ganska snävt vid varje vändning. Såg så härligt ut där hon bara slutade ta fart och med skär svängde runt för nästa 200m och ny acceleration. Så det skulle vara bra om man kunde göra så med. Dessutom så kommer jag på mig själv med att jag vill nog kunna ta grillorna och köra på strandpromenader också. Jag gissar att det blir svårt med ett par Pilot V PRO2???? Eller har jag fel?
Kanske jag skall ha något helt annat än Motion 9 med? Fast jag vill ju kunna köra lite längre sträckor med....ÅNGEST I MIN ARVEDEL!!! Fan att man kan så lite om inlines!!!!

Hur är rollerblades modeller? Det skall finnans nån som man kan ställa hjulbasen på, kan det vara nått att ha?

///Mats
[Ändrat av prahna 2006-05-17 kl 13:44]
 
Använd de du har.

Kursstabiltet är en tillgång på Inlines. Skaffa broms till de Inlines du köpt och du kommer att bli nöjd. Höga skor minskar rörligheten och alltför lättsvängda chassin gör att du får problem med wobbling i högre farter.

Thure
 
Re: Använd de du har.

thureb; sa:
Kursstabiltet är en tillgång på Inlines. Skaffa broms till de Inlines du köpt och du kommer att bli nöjd. Höga skor minskar rörligheten och alltför lättsvängda chassin gör att du får problem med wobbling i högre farter.

Thure
Men jag tvivlar på att jag kommer kunna åka på vanlig cykelbana med dem? Dessutom så känns det som att de kanske inte kommer att funka om man vill ha "skärande" sväng som inte e 100m i diameter?
 
Jag tvekar inte

att köra i stan med mina femhjulingar med 84 mm hjul. Den nackdel som finns med lång och rak hjulbas samt en låg sko är att hälbromsningen blir mindre effektiv pga sämre hävstångseffekt då bakersta hjulet kommer långt bak och bromsgummit ännu längre bak vilket ger en sämre utväxlingsfaktor jämfört med hög bakkappa och bromsgummi längre fram i förhållande till hälen.

Det är farten och friktionen som begränsar förmågan till tvära svängar inte hjulupphängningen IMHO. Det går utmärkt att saxa med lång hjulbas. Du blir inte begränsad i förmågan att köra på cykelbanor med de aktuella skridskorna. Oroa dig inte.

Beslutet är ditt.

Thure
 
Re: Jag tvekar inte

thureb; sa:
att köra i stan med mina femhjulingar med 84 mm hjul. Den nackdel som finns med lång och rak hjulbas samt en låg sko är att hälbromsningen blir mindre effektiv pga sämre hävstångseffekt då bakersta hjulet kommer långt bak och bromsgummit ännu längre bak vilket ger en sämre utväxlingsfaktor jämfört med hög bakkappa och bromsgummi längre fram i förhållande till hälen.

Det är farten och friktionen som begränsar förmågan till tvära svängar inte hjulupphängningen IMHO. Det går utmärkt att saxa med lång hjulbas. Du blir inte begränsad i förmågan att köra på cykelbanor med de aktuella skridskorna. Oroa dig inte.

Beslutet är ditt.

Thure

Kan man göra en U -sväng på cykelbanebredd då?
Pro2 har ju 100mm hjul så frågan e kommer det funka lika lätt på dem som på dina 5*84 mm?
Är motion 9 ett lättsvängt chassi?
Det e så dumt att man inte kan hitta tester mm på nätet utan man måste ställa alla dessa dumma frågor så alla ser dem;)

//M
 
Att ställa frågor är inte ett tecken på dumhet, det är ett tecken på mod! Och möjligen nyfikenhet. :)

Att göra en "u-sväng på cykelbana" innebär för mig att man i princip bromsar til stopp och sedan åker åt andra hållet. Var det så du menade? Jag tycker att du ska snöra på dig dina fina nya inlines och ge dig ut och åka på dom. Skilnaden mellan de modeller vi pratar om är inte särskilt stor, och skulle du mot all förmodan tvingas inse att det inte alls funkar så kan du ju alltid sälja dem vidare och få tillbaka lite penagar.

Se bara till att ha lite tålamod i början, tills du hunnit hitta balans och motorik. Jag var redo att kasta mina inlines i soporna när jag körde första gångerna, men efter några timmar hade jag fattat hur man ska stå och hur man får kraft i skären. Lycka till, och glöm inte hjälmen!
/Rilleman
 
Re: Re: Jag tvekar inte

prahna; sa:
Kan man göra en U -sväng på cykelbanebredd då?
Inga problem. Jag har tre(*) par inlines - två par fyrhjulingar med max 84mm hjul och ett par femhjuliga Salomon - men jag använder oftast mina femhjuliga Salomon eftersom de är roligast att åka med.
Jag har monterat på en hälbroms eftersom andra effektiva bromsalternativ tenderar att bli dyra i längden pga. att hjulen är såpass dyra...

(*) Egentligen har jag fyra par men ett par står nere i Spanien. :)
 
Tumbleweed; sa:
Att göra en "u-sväng på cykelbana" innebär för mig att man i princip bromsar til stopp och sedan åker åt andra hållet. Var det så du menade? /Rilleman

Med snabb usväng menar jag att jag vill på rull och utan för mycket saxande komma runt i U:et. Jag vill inte stanna för att vända.

Jag har nu suttit med inlinesen på i en bra stund för att testa hur de känns och de känns som att de skulle varit 28 och inte 28.5. Så imorgon skall jag gå och ta med dem till en butik för att jämföra dem med ett par 28or. Tyvärr verkar Pilot PRO 2orna vara slut i strl 28 så jag kommer testa Motion 9an i dessa storlekar istället.

Ditt förslag Tumbleweed med att sälja om de e fel kan man göra, dock har jag gjort den resan så många gånger nu så att numer kan jag inte göra den igen. Jag har helt enkelt slösat så mycket pengar på så sätt att nu måste det bli rätt. Jag håller på att spara till en insats i ett hus så jag kan inte slösa för mycket på nöjen numer...köpte en ny EOS 30D för 2 veckor sedan så jag har lite svårt att frklara för tjejen att jag skulle vara tvungen att byta inlines bara för att de e fel när man köpt leksaker för så mycket inom 2veckor....


//Mats
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips