Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler

Hjälp kan någon expert hjälpa mig?

Jag skall köpa en kajak med monterat Navigator roder
och förljande "styrsystem" hur funkar ett sådant ??

Jag vill inte ha ett styrsystem där pedalerna inte går att använda som stöd som på kajakerna från tex Talin..

Pedaler...
723110 KS-steering kit for footrest
Including
- KS-wooden footplates
- rubberknobs & screws
- Dynema steering ropes & line-locks

Tacksam för alla svar..

Det låter som ett helt vanligt keepers-system du beskriver. Kajakerna från Tallin (Tahe) har pedaler som INTE går att använda som fotstöd (inte keepers). De sitter som peggar på en skena som löper inom en annan skena. Det här gör att när du trycker med foten, oavset hur du trycker, kommer du ge utslag med rodret (trycker du emot med andra foten för att kompensera svängmomente belastar du hela rodersystemet på ett potentiellt felaktigt och för rodersystemet skadligt sätt). Det går att använda och som med mycket annat så vänjer man sig. Det är dock inte optimalt eftersom man lär sig paddla mest med överkroppen utan att använda benen (som bidrar enormt tycker jag till uthållighet och paddelstyrka). Många brukar klaga på att det här ger avdomnade ben mm.

Det system som du beskrev med "rubber nuts", "wooden footplates" osv, låter som Kajaksports vanliga system. Här monteras ett par träplattor på fasta peggar via ett par gummibussningar, vilket gör att du kan till viss mån använda benen i din teknik vilket gör att du blir effektivare som paddlare. Det är ett riktigt fältmässigt system som funkar betydligt bättre än Tahe's fattigmansversion...
Det finns många åsikter på om det här är ett optimalt system eller inte. Eftersom du ändå måste röra hela foten för att styra så finns det fortrfarande bättre lösningar. Vill du ha ett riktigt bra system så tycker jag att VKV's senaste pedalställ verkar vansinnigt fint utformat. Finns vad jag vet, till salu som sepparat del.

/Samme

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips