Hjälp! Cykelkartor Frankrike!

Hej! Nu behöver jag hjälp. Jag har läst böcker, surfat timtals, köpt IGN:s översiktskarta No906 France: VTT & randonnées cyclos, men inte blivit klokare för det.

Jag och min fru planerar att i mitten av augusti cykla från Nederländerna, söderut genom tyskland in i Frankrike och sedan genom frankrike till medelhavet. Problemet är att jag inte hittar en översiktskarta över Frankrike, med cykelleder tydligt utmärkta. IGN:s karta visar bara var det finns leder, men de är inte utmärkta på kartan och det går knappt ens att begripa mellan vilka orter de går. Jag blir galen. Någon som vet råd? Jag vore synnerligen tacksam för all hjälp.

Köp ett sjökort (kanalkarta)

Jag var med och ”tog hem” en segelbåt från Medelhavet till Sverige på kanaler och floder i Frankrike och Tyskland. Från Port St Louis (Rohnes utlopp i Medelhavet) till Travemünde, och sedan till Stockholm. Vad jag minns så var det cykelvägar längs alla kanaler då slussvakterna cyklade mellan slussarna.

Jag köpte en sådan här båtaffären i Port St Louis http://www.4-oceans.com/carte-guide-fluvial-navicarte-france.asp där jag varje kväll ritade in var vi var, och räknade hur många slussar vi taget varje dag. Tjejen som jobbade på båtaffären pratade svenska :)

Förklaringar finns på franska, engelska och tyska

Fler länkar från Google

http://www.amazon.fr/Carte-marine-France-Itinéraires-fluviaux/dp/2952059128

http://www.twenga.fr/offre/23507/1684596781463182886.html

Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Vet inte varför du vill hitta kartmaterial med utmärkta cykelleder. Men har cyklat en hel del i landet och ser man till att hålla sig på de vägar som på Michelin kartan är utmärkta med gul eller vit färg, D-vägar, så är trafiken i allmänhet liten. Kanske bättre att läsa på lite om landet och komma fram till vilka områden man vill passera på cykelsadeln. Och i Frankrike bemöts man med en helt annan respekt från bilister än här hemma, bilisterna här väntar i allmänhet snällt bakom dig tills det är säkert att passera. Cykel är stort i Frankrike.

Den här siten kanske kan vara intressant
http://www.fietsrouteplanner.eu/content/view/104/109/
Skrev in Amsterdam-Avignon och fick upp ett trevlig förslag där man till en början följer Nordsjöcykelrutten ner en bit i Belgien och går sedan sedan ner över Brügge söderut och följer en sträckning väster om Paris ner till Loire och sedan i österkanten av Centralmassivet ner till Avignon.Mycket att sitta och pula med på den här siten.

Jag skulle nog inte hålla mig i Rhonedalen ner till Medelhavet då trafiken blir mer koncentrerad där utan gå upp i kanten av Centralmassivet eller Alperna. Mindre trafik och intressantare landskap. Och har ni kommit hit ner så har ni fått många mil i benen vilket gör backarna bara spännande.
Lycka till :)

Alla kanaler har inte cykelbana, och ibland är den totalt undermålig. Bättre då att cykla på vägen i närheten. Men ibland hittar man alldeles utmärkta cykelbanor utmed dragvägen längs kanalerna! ;)
Säger som Thorn att Frankrike är ett underbart land att cykla i. Håll er på småvägarna, vitt och gult är generellt bra, även omman ibland kan finna röda vägar som är mer cykelvänliga än vissa gula. Men då får man planera om lite underhand...

Fransmännen är suveränt trevliga mot cyklister och alltid måna om att man ska parkera cykeln på ett bra ställe över natten. Ha det så superkul på resan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips